Blog Archive

February 5, 2018

Wujudnya MLM Patuh Syariah

Semasa saya bersekolah rendah dulu, selalu tengok ada fail-fail dan buku tentang sesuatu produk MLM yang abah bawa balik ke rumah. Abah bukan aktif berniaga cuma aktif sebagai pengguna. Ada masa luang, saya yang buka dan baca. Tengok-tengok gambar. Ada masa-masa tertentu, kami iku t abah ke tempat pengedar MLM tersebut untuk repeat order.

Ketika  saya mula melanjutkan pelajaran ke unversiti, MLM bagi saya tak lebih dari  sekadar aktiviti orang jual produk. Kemudian saya dimomokkan dengan skim cepat kaya ada kaitan dengan MLM.


Lebih kurang sepuluh tahun selepas tu, saya ditakdirkan menggunakan satu  produk untuk membantu proses saya menyusukan anak. Untuk kesihatan ibu dan anaklah. Untuk dapat harga lebh murah bila nak repeat order, saya join jadi ahli.

Bila dah guna, saya cuba cari info tentang produk tersebut dan dapat tahu lepas jadi ahli, saya boleh buat duit dengan cara berniaga produk tu.

Dahla yuran keahlian masa tu RM65 sahaja seumur hidup. Lepas tu boleh bina bisnes pulak. Untung betul. Boleh buat offline dan online. Saya tak suka jumpa orang masa tu. Tak berapa yakin. Jadi, saya buat online je. Semua dengan internet.

Cari customer
Order barang
Pos
Follow up customer



Semua online.

Tup-tup saya dapat tahu rupa-rupanya bisnes yang saya buat tu adalah bisnes MLM.
Tak sangka sungguh!

Serius tak sedar sebab takde pulak saya kena paksa buat loan dan borong barang-barang jualan. Tak juga kena buat head hunting yang keterlaluan. Tak jugak terlibat aktiviti meeting malam-malam sampai jam 2-3 pagi di kedai kopi dan balik dihantar naik kereta.

Bila tanya kepastian, memang betul ia MLM dan bestnya ia adalah MLM patuh syariah.
Bestnya.
Boleh teruskan tanpa was-was.

Bagaimana pula MLM patuh syariah? Rujuk dokumen di sini. 

Terasa ralat jugaklah bila ada segelintir pihak yang mencemarkan sistem MLM ni dengan skim cepat kaya. MLM tak sepatutnya jadi haram kerana ia melakukan pemasaran dan jualan produk melalui ejen. bayaran yang diterima oleh ejen-ejen adalah hasil dari jualan dan latihan  yang telah dilakukan.


Tak dinafikan, ada syarikat yang mengambil kesempatan dengan meletakkan harga pendaftaran yang terlalu tinggi dan mempunyai syarat-syarat yang tak masuk akal. Mereka memburukkan nama sistem MLM yang sebenarnya tidak begitu.


MLM ni memberi peluang yang sama rata kepada ahli-ahlinya untuk berjaya dengan adil cuma kena pilih  betul-betullah. Jangan tertipu dengan janji-janji manis untuk cepat kaya raya.



Dalam MLM, kita ada mentor dan kita akan jadi mentor juga. Kita bina empayar kita.

Jom sertai  team Billionaire Star Fighter dan mulai perniagaan anda sekarang walau hanya dari rumah. Terbuka kepada yang dah bekerja atau  adik-adik yang masih belajar.

Hubungi ; 0139218084 ( Atiey Mohamad Napi) - kik untuk terus wassap tanpa save nombor.

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Bagaimana Nak Cepat Sembuh Selepas Bersalin?

Hai mommies semua. Assalamualaikum. Tengah menghitung hari turun tanda untuk bersalin ke? Dah siap segala keperluan pakaian baby dan...