Skip to main content

Apa Sebenarnya Kolik Di Kalangan Bayi?


Kolik bayi adalah keadaan di mana bayi menangis dengan  kerap  untuk tempoh yang panjang tanpa apa-apa sebab yang jelas. Keadaan ini biasanya muncul dalam beberapa bulan pertama kehidupan bayi dan akan hampir selalu hilang dengan serta-merta  sekitar usia  bayi itu hampir lapan bulan. Kolik pada  bayi  lebih kerap berlaku pada  yang diberi botol (menyusu botol), tetapi juga boleh terjadi pada bayi yang diberi susu ibu.


Apa Itu Kolik Di Kalangan Bayi?
Kredit: Google


Punca terjadinya kolik  pada bayi belum  diketahui secara terperinci. Lagipun kekerapan bayi menangis antara satu sama lain pun tak sama. Jadi tidak ada persetujuan umum mengenai definisi kolik bayi. Cuma  ibu bapa harus ingat bahawa keadaan ini  boleh hilang  dalam masa tertentu. Ia bukan gangguan yang memerlukan rawatan khusus dengan segera. Satu-satunya cara untuk mengetahui sama ada  bayi itu mengalami  kolik adalah dengan  mengetepikan sebab-sebab lain seperti lapar atau lampin yang perlu ditukar.


Walaupun penyebab sebenar kolik bayi tidak diketahui pada masa ini, ahli perubatan profesional  telah membuat beberapa pemerhatian tentang mengapa keadaan itu mungkin dialami oleh bayi baru lahir. Apabila dilahirkan, bayi mungkin masih mempunyai sistem pencernaan yang tidak matang.


Sistem gastrointestinal sebenarnya hanya baru mula belajar untuk berfungsi. Otot pencernaan mungkin belum menghasilkan irama yang tepat untuk memindahkan makanan dengan cekap melalui saluran pencernaan. Ini mungkin menyebabkan gangguan perut yang kerap dan tidak selesa pada bayi dan mungkin dapat menjelaskan mengapa terdapat keadaan seperti kolik bayi dan mengapa hampir semua bayi menghidap kolik dalam tempoh enam atau tujuh bulan pertama kehidupan.




Penjelasan lain untuk kolik bayi, ia mungkin melibatkan ibu. Ada  makanan tertentu yang dimakan oleh ibu menyusui yang mungkin mengandungi bahan kimia dan alergen  yang dapat mengakibatkan ketidakselesaan  dan gangguan pencernaan pada bayi.


Melalui penyusuan, makanan  bergas dan yang boleh menyebabkan ketidakselesaan perut  boleh disalurkan ke bayi melalui susu ibu dan menyebabkan gas dan kembung pada bayi. Bayi sering menelan udara semasa memberi makan atau semasa menangis, yang mungkin akan meningkatkan gas dan kembung dan menambah beberapa ketidakselesaan kepada bayi.


Pada masa ini tiada rawatan perubatan yang diterima umum untuk kolik bayi. Pakar perubatan mungkin mengambil pendekatan yang berbeza dalam usaha merawat keadaan. Ramai doktor percaya bahawa kolik bayi kini tidak dapat dibasmi, dan sebaiknya dibiarkan lazimnya dijalankan. Apa yang boleh dilakukan ibu adalah cuba menjadikan bayi selesa. Langkah-langkah menenangkan, seperti penggunaan pacifier dan buaian secara  lembut mungkin berkesan untuk menenangkan bayi semasa menangis.


Sesetengah ibu bapa boleh bergilir- gilir  memegang bayi dalam posisi tegak atau duduk  yang juga boleh membantu  mengurangkan rasa sakit dan menangis bayi. Ubat-ubatan homeopati tertentu juga boleh digunakan sebagai pilihan yang sangat baik untuk merawat gejala-gejala kolik bayi. Rawatan homeopati dianggap selamat dan bebas alergen tanpa kesan sampingan yang diketahui. Ia bergantung kepada ibu bapa untuk mempertimbangkan alternatif tersebut selagi mereka mendapati ia sangat berkesan dalam menangani gejala kolik.


Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…