Skip to main content

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan


Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan secara perlahan-lahan. Maksudnya ia akan bertahan dalam badan kita selama lima jam.


Paling banyak vitamin C yang badan kita boleh serap dalam satu-satu masa  adalah 300mg. Jadi,katakanlah sebiji tablet kita ambik, dan 300mg berjaya diserap makan lagi 200 akan keluar macam tu sahajalah. Dibuang.


Ingat tak saya cerita tentang Sustained Release atau pelepasan secara perlahan-lahan tadi? Fungsinya begini. Bila ada 500mg vitamin C, maka ia telah diformulasikan supaya dilepaskan sebannyak 100mg sahaja setiap jam. Jadi 500mg mampu bertahan dalam badan kita selama 5 jam. Tak membazir langsung.


Dah habis 5 jam pertama, kunci jam siap-siap la untuk telan tablet kedua.


Atau pun telan je dua tablet sekaligus. Pasti takkan lebih daripada kadar serapan maksimum.
(Katakan sekali serapan terus 300mg, bila dua tablet lepaskan sekaligus, baru 200mg)

Bila dah makan vitamin C ni, apa yang kita nak sebenarnya? Ok, fungsinya ialah

1- Bantu kulit untuk lebih cerah
2- Sama ratakan tona warna kulit
3- Menghilangkan jerawat termasuk jerawat batu.
4- Menghilangkan parut jerawat baru dan lama
5- Meningkatkan sistem imun tubuh kita untuk melawan penyakit.
6- Menggalakkan peredaran darah yang baik dengan membantu menjaga salur darah
7- Membentuk kolagen dan bantu mengurangkan kedutan.

Saya sendiri amalkan Vitamin C Shaklee ni. Kesannya memang saya rasai. Kalau dulu saya mudah selsema, alhamdulillah sekarang lebih baik. Apa kata mereka yang dah amalkan SR Vitamin C ni?


"Kulit rasa lebih segar, tak berminyak...."
 


 "Makin berumur makin muda orang kata...kulit cerah, pinkish2 gitu, jerawat pun segan nak timbul"


" Suami, dulu selalu sangat bersin setiap pagi...dan kena selsema...sejak saya bagi dia makan Vitamin C 2 biji setiap kali selsema, selsema cepat hilang..sekarang saya tengok suami dah tak selsema lagi..."




" Sebelum ni, jika saya demam pasti akan ke klinik dan suhu badan akan naik dan lambat untuk sembuh kembali. Tetapi bila saya dah mula ambil Vitamin C Shaklee, badan rasa cergas dan senang untuk pergi kerja..."

"Kulit pun rasa tegang dan licin"



InshaaAllah, dengan mengamalkan vitamin C setiap hari, dapat memelihara kesihatan kita. Untuk mengetahu lebih lanjut lagi tentang cara makan mengikut kesesuaian diri anda yang mungkin ada masalah tertentu, hubungi saya dan kita cerita lagi.




Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!
Attiey Call/Whatsapps/Sms; 0139218084

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

7 Sebab Badan Cepat Letih dan Mudah Rasa Mengantuk

Assalamualaikum

Hari ni attiey rasa pening-pening dan asyik menguap je. Pagi tadi dah agak dah. Kalau sekejap pun boleh lelap ni. Tapi nak juga bertahan. Malangnya tertewas juga bila mata ni akhirnya terlelap.
Kenapa ye rasa badan penat camni..asyik nak tidur je..

Sebab-sebab Badan Letih dan Mengantuk;


Tak Cukup Tidur
Tidur yang disarankan adalah 6-8 jam untuk mengembalikan semula tenaga kita. Attiey tidur agak lewat sebab si bam-bam pun baru bangun pukul malam tadi. Tak silap jam dah 12,30 tu masih melayan Adib. Lepas tu, terjaga malam tu benda biasa sebab Adib nak susu kan. Mungkin sebab tu.