Skip to main content

Cara Mahu Mengatasi Masalah Gastrik Buat Selama-lamanya


Assalamualaikum

Zaman belajar dulu, attiey jumpa ramai kawan-kawan yang alami masalah sakit perut sebab gastrik. Bila gastrik, semuanya terkesan termasuk terpaksa skip kelas.

Dah masuk alam pekerjaan, masalah sama masih lagi attiey jumpa di kalangan rakan sekerja kerana tak sempat nak makan. Kenapa? Kerja menimbun, masa tak teratur dan sebagainya.

Fahami dulu bagaimana gastrik ni muncul ye.



Gastrik antara masalah sangat lazim dan secara umumnya ia boleh dibahagikan kepada 2 jenis iaitu gastritis (keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut) dan ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding gastritis).

Biasanya apabila kita dengar orang kata mereka ada masalah gastrik, ia merujuk kepada keadaan pertama (gastritis).

Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH 1 hingga pH 2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terkakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik.

Pengeluaran atau rembesan asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah). Jika lapisan pertahanan ini menjadi lemah, ulser berlaku kerana asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan menyebabkan keradangan
Jika orang mengadu sakit perut ketika lapar, ia menandakan asid hidroklorik terlalu banyak dalam perut dan sebaliknya jika sakit perut selepas makan, ia mungkin menandakan masalah ulser perut kerana lapisan mukosa yang sudah lemah.

Tapikan, attiey rasa sangat bertuah sebab adanya Set Gastrik dari Shaklee yang banyak membantu masalah ni dan mungkin boleh bantu anda juga. 

Set Gastrik ni ada susu soya ESP (non-GMO) , Pepprmint Ginger Plus dan Alfalfa Complex.


Kalau sebelum ni cuma minum susu je kan tapi bila dah kenal ESP ni memang attiey banyak ambil ESP sebab boleh buat rasa kenyang yang lama. Maknanya perut tu takla berbunyi dan dalam masa yang sama memang tenaga lain macam sikit.

Lagipun, bila perut berasid dan kita minum susu.. maka sakit perut tu akan lebih lagi. Macam cuka, taruk susu.. apa jadi? Susu masam kan.. Macam tu la perut kita. Lagi pula, dalam ESP ni Shaklee nak tambah siap-siap dengan kalsium dan 9 asid amino perlu yang penting untuk tubuh kita. 

Best minum ESP ni sebab lama-lama kulit kita jadi lembut dan glowing. Kenapa? Rupa-rupanya ia membekalkan protein berkualiti yang penting untuk menghasilkan sel-sel kulit baru yang sihat dan cantik. I sukaaa...

Next adalah Pepprmint Ginger Plus. Ada kawan kata bila ambil ni, asyik nak buang angin je. Sendawa lagi. Haha.. Boleh tapi hati-hati naa.. Jangan duk buang angin merata. Kat rumah lain cerita..

Peppermint ni, ada dua bahan yang memang kalau kita sebut, dah tahu dia punya aura macam mana iaitu halia dan pudina. Haa..pernah minum air halia? Attiey pernah minum masa perut rasa sangat tak selesa dan sebu orang kata. Pudina pula taruk dalam teh dan ada efek macam mint gitu kan.. Berus gigi pudina pun ada yang tahu kan...Eno halia ke..sekadar menyebut contoh lakan..

Jadi, peppermint ni dia sangat membantu dalam merawat atau mencegah gastrik, masalah loya, mabuk laut, sendawa dan penghadaman. That's why (cewahh) wanita hamil yang mengalami masalah loya pun consume peppermint.

Kebaikan Serta Manfaat Utama Dalam Sebotol Peppermint Ginger Plus

Pudina
- Membantu melegakan otot perut kerana ia mempunyai kesan penenang.
- Membantu dalam masalah sistem penghadaman.
- Membantu melegakan kesakitan gastrik, pedih hulu hati dan cirit-birit, mabuk laut serta mabuk darat.
- Membantu melegakan kesan sampingan seperti muntah dan kehilangan selera makan.
- Pudina juga merangsang mengeluarkan peluh apabila seseorang itu dijangkiti selesema ia mampu menyekat demam.
- Perasaan sejuk dan menyegarkan daripada pudina membuatkan pemikiran yang lebih jelas dan tetap fokus.


Halia
Masyarakat cina telah menggunakan halia untuk perubatan lebih daripada 2 ribu tahun.

- Halia merangsang rembesan enzim Salvia untuk pencernaan makanan.
- Membantu melegakan ketidakselesaan pada perut dan usus, ketika sakit haid, loya dan mual angin ketika mengandung dan selepas melahirkan anak.
- Dapat menghalang muntah selepas pembedahan hasil kajian di United Kingdom.
- Berkesan untuk merawat mabuk laut.
- Berkesan dalam merawat serta mencegah masalah kesakitan ketika dalam perjalanan (travelling).

Suka hati bila dapat info lagi yang peppermint ginger dapat membantu dalam masalah alergi pada saluran usus dan merangsang rembesan jus gastrik untuk pencernaan.

Oooo.. patutlah perut dah kurang sangat meragamnya. Banyak aktiviti dapat buat. Memangla bukan sampai makan pagi ni, petang ni terus sembuh tapi attiey teruja la dengan keberkesanan dia tu. Bergantung tahap gastrik kita la kan...

Bila fikir tentang asid, memang attiey sedia maklum dalam perut kita ni ada asid dirembeskan kan..dalam bahasa nudah kita cakap camtu. Jadi, bila berasid dan perut kita luka, mestilah berlaku keradangan kan. 

Dapat tahu bahawa alfalfa ni bersifat alkali dan mampu membantu meneutralkan keasidan dan mengurangkan keradangan. Maknanya, bagusla untuk memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, hyperacidity, ulser gastrik, hepatitis dan sembelit.

So, semua sekali 3 jenis produkla iaitu
  1. ESP
  2. Peppermint Ginger Plus
  3. Alfalfa Complex



Jangan biarkan masalah gastrik berterusan tanpa cara mengatasinya. BERTINDAKLAH SEGERA. Hubungi attiey jika anda berminat untuk mencuba Set Gastrik Shaklee ni.

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…