Blog Archive

September 30, 2015

Ketahui Punca Vitamin Shaklee Tidak Berkesan Walaupun Dah Makan Habis Sebotol

Assalamualaikum

Jom baca analogi sikit. Rambut kita gugur dan kita cari syampu yang khusus untuk rambut gugur. Tapi, bila pakai dah seminggu pun rambut masih lagi gugur. Baca balik arahan pada botol syampu. Rupa-rupanya pengeluar kata pakai syampu tu selepas rambut dibasahkan dan tunggu satu hingga dua minit baru bilas. Tapi kita tak tunggu seminit duapun, terus siram air. So, akar rambut tak sempat nak menyerap nutrien dari syampu tersebut. Ini contohla kan...Bukan betul-betul.

Jadi, sama juga bila ada pengambilan vitamin yang dikatakan tidak berkesan tu. Cuba semak balik cara pengambilan dan arahan serta peraturan mengambil sebarang vitamin ni.  Jangan malu untuk bertanya pengedar anda.

Attiey kongsikan antara sebab-sebab mengapa vitamin yang anda ambil tu tidak memberi kesan yang anda mahukan.

1. Terlalu banyak toksin dalam badan dan vitamin yang diambil tidak dapat diserap oleh badan dengan sempurna. Sebaiknya, sebelum mengambil sebarang makanan tambahan, elok sekiranya kita detox badan kita terlebih dahulu. Sama ada detox seluruh badan dengan Alfalfa Complex atau cuci usus sahaja dengan Herb-Lax untuk memaksimumkan penyerapan nutrien dari vitamin tersebut.

2. Mengambil vitamin tidak mengikut jadual yang betul. Sebagai contoh, Vitamin C dan B sesuai diambil waktu pagi dan bersifat larut air tetapi kita ambil waktu makan tengahari yang sepatutnya berfungsi dengan vitamin larut minyak. Kesesuaian masa sangat penting jika kita mahukan keberkesanan yang optimum.

3. Kekurangan air dalam badan dan menyebabkan timbul reaksi lain oleh badan. Kurang minum air apabila mengambil alfalfa akan menyebabkan rasa pening dan sakit kepala. Kurang air apabila mengambil vitamin B-Complex membuatkan otak menghantar signal lapar kepada tubuh. Jadi, pastikan kita minum sekurang-kurangnya 3 liter sehari apabila kita mengamalkan sebarang makanan tambahan. Air juga penting untuk melancarkan proses detox tubuh.

4. Perhatikan habit kita semasa mengambil vitamin. Adakah kita telah mengambilnya bersama-sama dengan ubat yabng doktor beri? Jika ya, hentikan. Jarakkan pengambilan ubat dengan vitamin dari 1 hingga 2 jam.

5. Begitu juga sekiranya kita mengambil beberapa jenis vitamin dalam satu masa. Terlalu banyak vitamin yang ditelan sekaligus akan mengelirukan tubuh kita. Susun pengambilan vitamin anda mengikut fungsi dan keperluan. Kalau nak tahu, vitamin Shaklee sangat mementingkan hal ini.

6. Penggemar kafein mungkin mendapati ianya perkara biasa untuk minum dan mengambil vitamin dalam masa yang serentak. Tapi apakata ubah tabiat itu dan jarakkan dari 30 minit hingga sejam selepas minum baru ambil vitamin? Atau lebih baik jika boleh kurangkan sedikit demi sedikit minuman berkafein itu. Kenapa? kerana kafein boleh merosakkan nutrisi yang terdapat dalam vitamin anda. Membazirla camtu.

Pastikan anda dapatkan konsultasi yang terbaik dari pengedar anda.

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

September 29, 2015

4 Punca Wang Tak Pernah Cukup


Hari Gaji, pakat berpusu-pusu kat mesin ATM dan setiap seorang keluarkan beratus-ratus, simpan dalam beg duit. Bayar itu, bayar ini,tak sampai dua minggu wang dalam beg dah surut. Kena keluarkan lagi.

Pernah jadi camtu atau memang setiap bulan pun camtu? Opss. Pening kepala kan.

Cuba usahakan untuk ingat ke mana duit kita tu dibelanjakan. dari sekecil-kecilnya seperti membeli gula-gula hinggalah bayaran pinjaman dan sewa rumah yang memang jadi rutin.

Adakalanya kuta jadi pening untuk memikirkan mana satu harus dipenuhi. Keperluan atau keinginan.

Jom kenali penyebabnya  

1. Kenaikan Harga Barang
Setiap tahun memang harga barang akan mengalami kenaikan. Tahun 2015 memang terasa sangat kerana faktor-faktor GST  pada awalnya dan ketidakstabilan ekonomi. Masalahnya, jika pendapatan kita masih tetap sama seperti dahulu atau kenaikannya hanya sedikit, sudah pasti wang tidak cukup.

2. Gaya Hidup di Luar Kemampuan
Ramai juga yang emnagamalkan gaya hidup di luar kemampuan . Ini membuatkan hati kita tidak tenang. Cuba ubah tabiat dan jangan terikut-ikut dengan trend semasa. Apa yang diikalan di televisyen tak semestinya  harus kita dapatkan semua. Jika kita jenis yang tak tahan godaan, elakkan keluar pada masa-masa tertentu.

3. Hutang Dengan Sistem Bunga
Tagihan hutang kad kredit yang dibayar pada jumlah minimum sahaja akan membuatkan anda tak habis-habis dengan hutang. lama-lama ia jadi bertimbun dan soal bunga memang akan turut menambah beban. Boleh jadi sampai satu tahap, kita memang tak mampu nak membayarnya. Bahaya!

4. Pengeluaran Yang Tidak Dirancang
Pada awal bulan, memang kita dah simpan sedikit untuk bekalan masa hadapan tetapi akhirnya mengeluarkannya atas beberapa faktor seperti beli hadiah untuk kawan, melancong, balik kampung, belanja rakan-rakan dan sebagainya. Jadi, nak atau tak akhirnya wang tu akan habis juga malah silap percaturan, terpakasa guna wang yang dah memang diagihkan untuk membeli keperluan wajib seperti barang dapur dan sebagainya.

Cuba semak, ada tak berlaku perkara di atas ni pada diri anda? Jika ada, mungkin anda harus mula memikirkan untuk;


  • Mulakan melabur
  • Buat bajet bulanan
  • Kawal jumlah hutang
  • Miliki dana cadangan
  • Lebih berdisiplin


FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Makanan Tambahan Untuk Wanita 40 Tahun Ke Atas

Assalamualaikum

Selepas usia 40 tahun, ketumpatan tulang mula menurun dengan kadar yang lebih cepat lagi. Ketika ini, kalsium amat diperlukan bagi mengelakkan masalah tulang rapuh.

Dalam hal ini, Attiey sangat  recommend untuk mengamalkan pengambilan Ostematrix secara berterusan kerana ianya sangat sesuai untuk menyokong dan membantu mendapatkan kembali tulang yang sihat. Sesuai dengan 'tagline' Bukan Sekadar Kalsium.

Kenapa Ostematrix?

Kalsium adalah penting untuk mengoptimumkan dan mempertahankan ketumpatan tulang untuk mendapat tulang dan gigi yang kuat.

Selain daripada kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D juga sama penting di dalam pembinaan dan penyenggaraan tulang dan gigi yang sihat. Magnesium merupakan sejenis mineral tulang penting, mengaktifkan enzim yang membentuk tulang dan rawan juga membantu di dalam pengecutan otot dan penghantaran saraf.

Fosforus pula adalah mineral membina tulang yang penting  manakala Vitamin D menstimulasikan penyerapan kalsium.

Kelebihan Kalsium Shaklee Ostematrix

1. Vitamin D
Membantu merawat penyakit rickets. Ia meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodontal. Vegetarian, yang kurang terdedah kepada matahari sewaktu musim panas, individu melebihi 55 tahun, wanita hamil dan kanak-kanak perlu menyambil supplement vitamin D.

2. Magnesium
Ini merupakan ion positif nombor 2 yang paling penting dalam badan kita. Ianya menggalakkan komposisi tulang dan rawan. Membantu sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot, menstabilkan denyutan tidak sekata pesakit jantung, memudahkan rembesan keluar sisa dari perut dan usus, menghalang endapan kalsium, melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu. Ianya juga penting untuk mereka yang mempunyai masalah fluktuasi glukos.

3. Zink, boron, manganese dan kuprum 
Memelihara metabolisma kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang, rawan dan menghalang arthritis


Pengambilan Kalsium diketahui juga dapat :-


  • Membantu meredakan migrain, sakit belakang, period pain, kebas2/kekejangan
  • Beri tidur yang lena, mengekalkan kecergasan tubuh bila bangun pagi, mengurangkan kelesuan tubuh
  • Penting untuk ibu hamil, ibu menyusu, berpantang
  • Penting untuk orang tua, ahli-ahli sukan, wanita dan lelaki yang pentingkan kesihatan


Manfaat Ostematrix Shaklee

1. Menguatkan Tulang 
Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi, sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (rickets dewasa), kuku rapuh, eczema, kekejangan, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.

2. Memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas 
Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan arthritis

3. Meringankan stress 
Ianya mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stress. Juga memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam.

4. Memperbaiki masalah haid
Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium serentak meringankan sakit waktu haid dan membantu membuang air kecil.

5. Pengalkalian tubuh 
Kalsium adalah mineral alkalin, dan ianya berkesan memastikan imbangan pH tubuh. Ianya juga menghalang obesiti diwaktu umur tua.
Tambahan pula kalsium membantu sel menyerap nutrien dan merangsang detoksifikasi.

6. Memperbaiki hiperaktiviti perut dan gastrik.


Testimoni

1. Mak jatuh dan patah tangan...




2. Kanser tulang...


3. Sakit bawah pinggang yang teruk...
 


4. Jatuh dan kaki terseliuh serta retak..



5. Masalah kejang kaki...



FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
 Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

September 25, 2015

Tanda -tanda Anda Terkena Demam Denggi

Assalamualaikum

Hujan kerap juga dalam seminggu dua ni. Alhamdulillah. Kat rumah pun sejuk je. Malam tak panas membahang.

Cuma bila hujan ni satu je yang attiey risaukan. Air bertakung.

Kat rumah kita memang kita boleh kawal kan. Tapi macammane dengan luar kawasan kita. Nyamuk bila terbang tak kira pintu siapa, dia terjah je kan.

Mungkin attiey kena periiksa longkang belakang tu tersumbat ke tak. Saluran air hujan pun nak kena intai-intai ni. Tapi minta encik suamilah bab tu. Hehe.

Attiey serik sebenarnya bila sebut demam denggi ni sebab ada experience jaga adik yang mengalaminya. Mula-mula tu ingatkan demam biasa sampailah doktor ambik darah adik untuk diagnos.



Tanda-tanda demam denggi boleh dikenalpasti sebenarnya apabila;
  1. Demam panas
  2. Sakit kepala
  3. Sakit tulang belakang
  4. Sakit sendi-sendi
  5. Loya dan muntah-muntah
  6. Sakit biji mata
  7. Ruam
Pesakit biasanya akan mengalami tanda-tanda di atas selepas 5-6 hari gigitan nyamuk aedes.

Puan Sarah ada berkongsi bagaimana untuk membaiki keadaan pesakit kerana kitapun tahu bahawa demam denggi ni takde ubat khusus kan.


Sumber ; iReach HD on Vimeo.


Apakah yang akan terjadi jika kita melengah-lengahkan untuk berjumpa doktor?

Demam denggi terdiri daripada demam denggi biasa atau demam denggi berdarah yang boleh membawa maut.

Demam denggi berdarah mempunyai tanda-tanda di atas dan juga pendarahan seperti:

  • Mudah lebam
  • Pendarahan di bawah kulit, pada hidung atau gusi
  • Ia boleh diikuti dengan pendarahan seluruh badan yang juga membawa maut

Hampir dua minggu juga adik kena tahan di wad dan doktor pantau platelet. Cuma kami berdoa sangat tak adalah dalam keluarga kami lagi yang terkena demam denggi terutama anak kecil. Jom bersihkan kawasan rumah.

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
 Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

September 24, 2015

Vitamin C Paling Jimatkan Duit Poket Saya - Sustained Release Vita-C Plus™


Bekalan Vitamin C Semula Jadi untuk Kesihatan Sepanjang Hari

Shaklee Sustained Release Vita-C PlusTM menawarkan manfaat vitamin C tulen melalui kaedah penghantaran proprietari serba semula jadi yang berperanan melepaskan vitamin C secara berperingkat ke dalam tubuh.

Vitamin C ialah nutrisi yang diperlukan untuk pelbagai fungsi termasuk ketahanan imun, integriti sel, kesihatan gigi, gusi, tulang dan fungsi tubuh secara amnya.

Sebotol Vitamin C ini mengandungi 180 biji tablet dan tahan untuk 6 bulan.

Sumber : Shaklee.com

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

September 23, 2015

Pengalaman Pertama Bercuti ke Bandung & Jakarta, Indonesia

Assalamualaikum

Setiap kali tengok iklan sinetron, teringat balik cerita trip p Bandung n Jakarta, Indonesia masa zaman single dulu, tahun 2009

Sebenar agak lama Attiey in ofismate plan trip tu. Kalau tak silap, bulan 6/7 thun 2008 lagi . Seingat attiey la, mase nak join tu, ati kat Shah Alam , temankan adik p lapor diri kat uitm ngan mak n abah..Tengah layan tv n tetiba dpt call dri Lisa, tnya attiey nak join ke x trip p indon... thanks so much kat Lisa n k'za sbb tlg byarkan dulu bgi pihak attiey masa tu .. kalo tak memang takdenya attiey smpai sane kot..

Kalau nak kira satu2 benda yang timbul sehingga hari nk smpai sane, mmg bnyak yang bikin pening tapi pejamkan saje mata..appreciate semua usaha yg masing2 sumbangkn tanpa mlupakan kesediaan utk msing2 bkongsi pngalaman... gitu..

Apa yang penting sangat.... tq kat bos sbb luluskan cuti kami seme..hiks... Masa tu attiey kat HUSM.

Khamis, 15 Jan 09
Kalau ikut jadual, kena smpai kat airport Pengkalan Chepa sebelum jam 7.30... ahaks... attiey ingtkan trun dri umah kol 6.45 dah ckup awal.. tapi ghupenya terbabas gak smpai kol 7.45... huhu...

So, smpai je, scan luggage n salam abah bagai, trus sme2 check-in ngan diorg...
Kat airport, awal2 lagi dah wat hati attiey n k'za bdebar coz nama kitowg ader prob ckit tpi bukan masalah besar coz leh gune ic sajork utk setelkn bnda alah tu...

Dalam pukul 11 rasanya kitowg smpai kat LCCT n lepaking jap smbil2 tggu nk p lunch.
kat LCCT, seme ok ajer...Masa ni first time jejak kaki kat LCCT.

Dalam 1 lebih, kitowg check in n flight ke Jakarta amik masa 2 jam dri kL...sempat ketiduran..hiks..



Pukul 3 lebih/4 (dah lupalar) smpai kat Soekarno-Hatta Airport n leh tak attiey n beberapa lagi yg join x lak terambil kad yg FA edarkn kat atas tadi... ala yg kita kena attach skali ngan pasport tu...

So, terkedek2 la kitowg duk isi benda alah tu jap.. hiks... cam x ngaku jadi foreigner ek..haaha..

Bibik balik kampungg kah? Tidakkkkk! =)

Setel pasal pasport seme, kitowg mnapak ke tmpat amik luggage n trus kuar...
opss... sebelum tu, attiey n lisa terjah money changer dulusss...

Surprisely, rupiah trun giler2 kat tmpat diorg..
kalo kat Malaysia, RM500= Rp1.5 juta tapi, kat indon RM350= Rp 1.01 juta (tahun 2009)

Teruja cepatnya nilai currency brubah?... hahaa... attiey mmg terjakun ckit... muahaha..

Yang pling best, kitowg tak yah tggu lame coz mbak Novi (pembantu karyawan Pak Dollah) dah siap mnunggu... best lak rase sbb kat bus siap letak notis "Rombongan USM, Malaysia".
hiks...excited.

Dari Jakarta, kitorang trus ke Bandung... Pjlanan amik masa 4 jam! Wah, sakit tulang belikatku... hihi... memula naik bus, masing2 duk bcakap pastu bile agak2 letih, seme menyepi...tapi x lama..bile battery dah cas balik, msing2 sembang balik... bukan ape..jammed gile kat luar + seme lori2 je kat sebelah.. gerun jap... mmg x sangka tmpat diorg pun bsesak jammed cam kat mesia... tgok jam, kol 6 pm = 5 pm Indon..patutla sesak....balik kerja.

Smpai kat Oriental Hotel, attiey tak smpat nk amik gmbo sbb msing2 dah penat.. dlm hati rase nk rehat n nk makn jer... kitorang layan tekak yg menjerit nak makan kat Ampera restoran.. tapi, lam bnyak2 lauk yg ade, attiey pilih telur msak merah ngan tauhu jer.. yg lain? x leh masuk.hihi

Jumaat,16 Jan 09
Esoknya, sebelum kuar jenjalan, ngetest kamera dulu...


Kat blakang tu pintu bilik hotel..old skool kan
pastu, kitowg p Pasar Baru Bandung... wah... baru betul org cakap syurga beli belah..ye ker? bnyak gile kain sulam.... mabukkkkk nya rase... ahaks...
Ni pinjam pic en google

Kat cnila msing2 duk ngetest power tawar mnawar.. meriah betul..

Msuk kedai ramai2 tapi lepas tu masing2 bpecah n janji jumpa kt bus kol 4.. syiokkkk.. hehe.


Pasar Baru ni dri luar nmpk cam pasar lama tpi kat dlm tu siap ade lif lagi taw..

Abis shopping, memasing timbang kilo... hmpir 5-6 kilo memasing angkut hari tu... muahaha..

Masuk bab makan, pling tak tahan sbb ader insiden konpius.. lawakkk sgt
sapi= lembukan?

Tapi sbb boy yg entertain kitorang dah penin, dbgtahunya:

sapi=kambing
lembu=kerbau

har har...tapi last skali sapi is cow... pandaipun ... =)

depan Cihampelas Walk

Jalan2 gak kat Ci-Walk mninjau2 jeans tapi nan ado.. x jupe la plak...jalan2 kat factory outlet...x beli papepun...

Sabtu,17 Jan 09
Semalam nye shopping tak puas hati, kitorang terjah Pasar Baru skali lagi n kali ni x lama...
dlm kol 2 dah kena stop sbb gerak trus ke Jakarta..

Kali ni attiey, lisa n kak lyn try nasik padang diorg... best..

Sib baik lisa dah mention kat ktowg jgn amik kopok yg nmpak comei tu.. yela.. kopok kulit lembu...gulp....!

Pepun, cara diorg layan customer sgt2 lah tip top..

thumbs up!


Pastu, harung 4 jam lagi utk balik ke Jakarta n mnuju ke Wisma Haji...

On the way, kitowg lalu Puncak n masjid kat ctu tersgt2lah lawa.

 Kitorang smpat try mee bakso gak utk kali pertamanya..uiii..



Sebelum naik, kene lalu kat tangga berair ni..
cam basuh kaki la..
semenye harus x pkai sandal/kasut.

 

Kat dalam masjid Puncak



Bile smpai Wisma Haji,rasa macam dapat pengalaman baru pulak. Sebenarnya ni kes salah pilih tempat rasanya. Nak ikut bajet tapi tempat pilihan tu kat belakang. Dah booking segala siap, duduk ajerr.. Lagipun nak tidur je kan. Hihi.

Malam... smpai bab makan.... punyer jauh p mrentas lautan.. cewah! Nasik goreng biasa jugak yg attieu order.. apakah???
air? huhu... air putih aja buk.. ati x brani nk try pelik sbb tkut perut mragam...

Bile nengok depa minum es tomat, es strawbery, cam sedap tapi nk wat gane....perutku perut murah... hiks...

gambo? nan ado kat cni sbb laporrrr... muka memasing cam pucat seme je yoo..

harga sepinggan nasik goreng biasa = Rp 10,000...
wow! hihi... kalo letak RM dah lama msuk taraf insolvency..

Ahad, 18 Jan 09
Pagi-psgi hari, bgun jer.... kpala dah pusing n YES!!!! perut ati meragam.... adoiyya... mencikkkk!huhu.

Gastrik mmg x kenal tempat n dtgnya kekadg tanpa reason yg munasabah... erm.
bekfast harus kena skip nanti mkin mnjadi2 skitnya...


Dalam Bandaraya Jakarta

Dari Wisma Haji, kitorang pegi Tanah Abg n mcam2 rumours yg kitowg dpat. lagi murah n mcam2..

Ehsan Mr Google

Dari kol 8 smpai kol 4 kitorg kat Tanah Abang yg kalo x silap attiey ader 7 tengkat semenye...
cian lak kat depa sebab attiey mmg x larat nk join tawar mnawar n ngan muka sememek yg mmg x best tahan sakit smbil wat x tahu kat peyut yg ngades tu... tapi, msuk kol 12 lebih, peyut tupun cam tahu2 attiey tak melayan, sakitpun cam kurang ckit tapi still x leh amik nasik...

Bayangkan dri pagi smpai tghari x makan nasik, tgan dah sejuk snacam tapi mane leh wat lembik2 kat tmpat org... smangat nk mlasak trus je dtang n sib baik seme ok2 sajork..

Lawak sgt bile kitowg nak cari pintu kuar pun ala2 cam sesat gtu smpai dua tiga kali ulang alik tmpat same... pengalaman... penat tapi attiey SSSSoooKa....

Kalau ikutkan spatutnya kitowg pegi Mangga Dua tapi ntah nape tak jadi plak...hurm...

Sbelum balik hotel, bus bhenti kat bngunan lama ape ntah tp ati xder rase nk snap gambo plak.. ehehe..


Disebabkan rase x puas hati lagi nk shopping, bile smpai kat wisma haji jalan jaksa tu, kitowg mnapak lak ke Robinson..
Ehsan Mr Google
 Pastu, trus p makan...

Masuk bilik, memasing pening mnyusun pakaian lam luggage sebb nak bajet utk excess luggage kat airport esoknya..

Isnin, 19 Jan 09
Pukul 5.30 Malaysia, kitorg dah trun bekfast n again, attiey x makan pape..sib baik biskut dri M'sia ader lagi wat bekal kalo2 terlapar...

Haru..
Ahad malam tu hujan lebat giles n bile lisa bgtau kt bawah dah banjir,uiks, cam x caya lak...

Skali tengok, a'a lah.. betul! kalo nak harung, tenggelam la jgak kasut kitowg...

Takpela..tggu seme check-out dulu.
Kejap je pastu, air dah makin surut... mngkin sbb longkang tersumbat kot..

Memg best sbb depa yg involve lam trip ni semenya sporting belake..
baby n kids pun seme baik2 jer...

Kol 12 lebih,smpai kat LCCT n x smpat lunch, trus check-in... smpai kt KB lam kol 2.40 ptg..

erm...mmg penat tpi bile bramai2, penat x terasa...

Balik umah baru pasan ngantuk yg amat.
feeling nk jadi foreigner lagi kat tmpat org tetiba datang.. hihi

Frust masa tu sebab kamera attiey tetiba wat hal kat sane. Sebab kalau perasan gambar Attiey kabur. Alhamdulillah dah tu sebab sekejap dia on skejap dia off. Huhu

Bila imbas balik kenangan ni, tak sabar pulak nak angkut anak2 dgn suami skali lagi p bercuti kat luar negara.

Dalam bisnes Shaklee, segalanya mungkin. Free lagi. Jom pi bercuti ke Bangkok pulak.

September 21, 2015

Susu Soya Untuk Ibu Hamil



Assalamualaikum

Susu apakah yang sesuai untuk diminum semasa hamil dan mampu membekalkan manfaat dan nutrisi yang baik untuk ibu dan bayi yang dikandung?
 
Awal kehamilan dulu, Attiey berdepan dengan persopalan yang sama. Susu mana nak minum? Sesuai ke dengan selera dan perut sebab Attiey ni susah kompromi ngan susu. Silap pilih, perut kembung. Lagi-lagi masa hamil kan...Dengan rasa mualnya, heart burn dan letih, semua rasa tak kena kan.

Dalam banyak-banyak susu yang pernah Attiey liohat iklan di televisyen, Attiey nak tulis tentang sejenis susu soya sebenarnya.

Seperti mana yang kita tahu, susu soya ini mempunyai banyak khasiatnya dan sangat diperlukan untuk membantu proses pertumbuhan janin dan untuk mempertahankan keadaan kesihatan ibu hamil. Antaranya khasiat yang boleh didapati daripada susu soya ini adalah protein dan vitamin B.

Protein merupakan bahan penting untuk membentuk pelbagai sel baru. Pembentukan sel baru pada janin sudah tentu merupakan sebahagian daripada proses perkembangannya. Sementara vitamin B, khususnya B6 diperlukan oleh janin dalam membentuk saluran penghantar isyarat atau pesan daripada otak melalui sistem saraf iaitu neurotransmitter. Bagi ibu sendiri, vitamin B dapat mengurangkan bahkan mencegah masalah loya dan muntah di awal kehamilan.

Selain itu vitamin B1, B2 dan B3 yang terkandung di dalam susu soya juga berfungsi membantu proses pembentukan tenaga baik untuk janin mahupun ibu hamil sendiri. Sementara asid folik yang juga terdapat dalam susu soya bermanfaat untuk mencegah berlakunya kecacatan dalam kandungan.

Sebelum ni, Attiey ada satu tanggapan dalam fikiran iaitu soya tak baik untuk kesihatan steelah terbaca satu artikel tentang susu soya yang boleh menjejaskan kesihatan pembiakan orang lelaki. Mula-mula dengar macam tak ambik kisah sangat sebab tak boleh nak fikir macam mana kaitan soya dengan isu tu.

Lepas tu, dapat pula berita dan cerita bahawa soya akan membuatkan kulit cantik tu betul tapi kesannya kulit jadi sensitif. Masa tu Attiey hampir percaya sebab ada kawan yang minum soya panas sepanjang hamil dan anaknya lahir kulit putih melepak. Tapi yang claim kata kulit jadi sensitif tu orang lain pulak.

So, Attiey rasa Attiey tak pegang ianya sebagai satu fakta yang sahih dan masih mencari bukti dan ilmu mengenainya.

Sehinggalah Attiey berkenalan dengan Mommy Lyna..Pengguna tegar makanan kesihatan yang bersumberkan alam semulajadi yang mementingkan kebaikan jangka panjang.

Antara makanan yang bersumberkan bahan semulajadi yang selamat dan bermutu adalah Susu Soya Energising Soy Protein (ESP). Saat tu, Attiey mula rasa nak tahu apa yang membezakan antara soya yang selalu Attiey jumpa dengan soya ESP ni.

Attiey perasan, di luar tongnya ada simbol NON-GMO


Apa maksud Non-GMO ni? Sama macam non-halal ke? Tapi, yang ni halal sebab ada logo Halal Jakim.

Sebenarnya, Non-GMO adalah :

ooo...Tapi kenapa?

Klik untuk besarkan


Dapat beza tak antara keduanya?
Ok, tengok secara jadual pulak


ok, Attiey dapat jawapan untuk Non - GMO.

Jadi, persoalan seterusnya. Kenapa Attiey perlu ambil susu soya ESP bukan susu biasa dan kenapa perlu yakin susu ni takkan buat kulit baby sensitif? 

Macam mana nak pilih SUSU SOYA untuk ibu HAMIL


1. Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organic~ Kenapa soybeans mesti ditanam secara organic….sebab kajian penananam secara kimia (bukan organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan.. Dan dari segi kajian..sudah terbukti ada hubungkait antara cancer dan nitrates.. Jadi amatla penting pesticides, fungicides, and herbicides tidak digunakan disepanjang proses pembesaran soybeans ni.



2. Soybean tu mestilah Non GMO ( tak dihasilkan secara genetic)~Kenapa soy protein mestilah non genetik engineered?Sebab secara umumnya..soybean yang dari jenis genetic ni adalah murah utk dihasilkan (ni lebih kurang vitamin sintetik dan vitamin natural..)…dan kebanyakkan syarikat akan mencari cara utk menjimatkan kos..dan semestinya menggunakan soybean yg dihasilkan secara genetic.

Dr. Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian... toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan

3. Soy Protin tu mesti mengandungi 9 asid amino perlu- Ni ciri yang amat penting..Badan memerlukan kesemua 9 ni untuk menghasilkan hormone,jus penghadaman,antibodi, enzyme. If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body functions are delayed or stopped.

4. Dalam proses pembuatan soy isolate, soyflakes mesti dibersihkan dengan air bukan menggunakan alcohol. Lagipun bagi orang muslim, Alcohol tu haram dan bila guna alkohol, ianya akan memusnahkan kandungan isoflavone..... up to 88%! Sedanglan isoflavone itu diperlukan utk mengurangkan risiko cancer paru2,etc..Isoflavones juga bermanfaat dlm penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang.

5. Bahan anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan- Soya yang mentah mengandungi "anti-growth", "anti-tyrosine" substance. Find a brand that uses an extracting process that removes this substance, yet keeps the soy in a raw form in order to maintain the HIGHEST LEVEL OF AMINO ACIDS and ISOFLAVONES which are very sensitive to heat.

6. Proses pembuatan soy protein sebaiknya tanpa suhu panas kerana Amino acids sgt sensitive dgn suhu yg panas.. In some studies, cooking protein has been shown to destroy up to 50% of some ESSENTIAL AMINO ACIDS. If an individual consistently consumes a diet that is lacking in all of the essential amino acids, inadequate brain development and hormones, or other body tissue development can be the result

7. Soy isolate itu mesti ditambah dgn unsur calcium..Kenapa ya?
Kajian /artikel melaporkan bahawa serbuk soy adalah sangat berasid dan boleh mnyebabkan kerapuhan tulang.Oeh yg demikian unsur calcium yang secukupnya mesti ditambah dalam soy protein tu untuk meneutralkan kembali serbuk soy tu.Kebanyakan pengusaha/pengeluar protin tidak menambah cukup kalsium dan ini boleh memberi kesan kepada sesetengah pengguna.

SHAKLEE ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP)

Ini adalah makanan utama dalam program Shaklee. Amat penting dalam diet harian kita. Ia merupakan minuman berkhasiat, sumber lengkap protein secara biologi yang bermutu paling tinggi yang dihasilkan dari kacang soya. Ia memberi tenaga yang berpanjangan dan membaikpulih sel-sel dan tisu-tisu yang rosak.

Soy Protein Shaklee mengandungi 14 gram protein soya semulajadi yang baik pada setiap hidangan. Diproses dengan air (bukan dengan bahan kimia) bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones seperti genistein dan daidzein.

Soy Protein tidak mengandungi kolesterol dan laktosa. Ia mengandungi semua asid-asid amino yang diperlukan oleh tubuh anda bagi mengekal tisu-tisu yang sihat, termasuk 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh dengan sendirinya. Produk Protein Soya ini adalah sumber-sumber kalsium dan zat besi yang baik. Selain itu ia tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, pewarna dan bahan pengawet.

Attiey mula ambil ESP kerana percaya dan yakin semua ciri-ciri yang ada dapat menandingi keistimewaan susu soya yang lain. Alhamdulillah, even sewaktu menyusu badan pun, kulit Adib tak menunjukkan kesensitifan (hehe) hasil dari susu soya tu malah lebih tahan dan susah nak dapat ruam.


FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!! Rafhati Mohamad Napi ♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram) ♥ Emel : attieymohamad@gmail.com ♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Chewable Vita-C Plus™ 100 mg Pilihan Utama Untuk Anak-anak Yang Sedang Membesar


Vitamin C memang sinonim untuk meningkatkan fungsi imun dan menjadi pilihan makanan tambahan pertama buat anak-anak yang sedang membesar.

  • Mempunyai perisa sitrus yang lazat
  • Sesuai untuk kanak-kanak atau orang dewasa yang menghadapi kesukaran menelan tablet
Sebotol mengandungi 90 biji tablet.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Sumber : Shaklee News

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Kenali B-Complex Dari Shaklee


Mana nak cari makanan tambahan yang ada penuh 8 jenis Vitamin B?

Inilah dia, Vitamin B untuk Kesihatan yang Baik

Adakah bekalan Vitamin B anda mencukupi? Tekanan harian, pengambilan alkohol dan sesetengah ubat preskripsi boleh menyumbang kepada risiko kekurangan vitamin B. Vitamin B memainkan peranan penting dalam keseluruhan fungsi tubuh, daripada sintesis DNA hinggalah kepada metabolisme untuk penghasilan tenaga.

B-Complex
Shaklee B-Complex membekalkan spektrum vitamin B yang lengkap dalam kuantiti yang seimbang bagi memenuhi masalah kekurangan vitamin B dan menyihatkan tubuh anda.

Perbezaan Shaklee
Sistem Penyerapan Bioaktif Berpaten

B-Complex dilengkapi sistem pengangkutan nutrien berpaten untuk meningkatkan penyerapan nutrien penting iaitu asid folik. Kuantiti asid folik yang mencukupi dalam diet wanita hamil telah terbukti berkesan untuk mengurangkan risiko kecacatan otak atau saraf tunjang pada bayi yang baru lahir.

Sebotol B- Complex mengandungi 120 biji tablet

Sumber: Shaklee News

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Kenali Jenis-jenis Jerawat Yang Boleh Menghantui Kegembiraan Si Cantik Jelita


Assalamualaikum

Bangun pagi buat apa dulu ye? Kalau Attiey confirm mengadap cermin laaa. Tengok mata, telek muka. Hurm...camane pulak kalau ada jerawat..tiba-tiba? Kulit attiey jenis yang tak berminyak jadi masalah jerawat tak jadi hal. Bila ada naik sikit-sikit, happy pulak sebab susah nak jumpa kan. Kalau boleh takmolah yang lebih-lebih.

Jerawat akan terjadi apabila kulit yang mengalami pembengkakan (adses) di permukaan, di mana kalenjar yang memproses minyak akan tersumbat dan dijangkiti bakteria.

Ada beberapa jenis jerawat yang sering memberi masalah iaitu whitehead dan blackhead.

Jerawat jenis blackhead selalunya timbul pada wajah. Ia seperti pori-pori yang membesar dan menghitam. Sebenarnya warna hitam yang terdapat di sekitar jerawat adalah penyumbat pori yang berubah warna kerana terdedah dengan udara. Blackhead juga dikenali sebagai jerawat terbuka.

Bagi jerawat tertutup pula, ia dinamakan whitehead. Ia boleh dilihat pada wajah, badan, dada, belakang dan punggung.Untuk memastikan jerawat ini adalah whitehead, pastikan bonjolan itu mempunyai warna putih di dalamnya. Jerawat jenis ini disebabkan oleh sel-sel kulit yang mati dan kalenjar minyak mengeluarkan minyak yang berlebihan.

Selainitu, ada beberapa kategori untuk kenalpasti jerawat yang muncul iaitu:

1. Jerawat Sedang
Jerawat jenis ini terdapat di bahagian muka, dada dan bahagian belakang badan. Selalunya ia berbentuk kecil sehingga yang berukuran sedang. Jumlah jerawat biasanya 20- 60.

2. Jerawat Biasa
Sama seperti jerawat sedang, tetapi jerawat jenis ini hanya akan dialami oleh golongan remaja sahaja. Jerawat ini juga berbentuk kecil dan berwarna pink dan kemerah-merahan. Ia terjadi kerana pori-pori kulit yang tersumbat akan dijangkiti bakteria. Bakteria itu biasanya akan terdapat di permukaan kulit, boleh juga datang dari alat kosmetik dan sebagainya,

3. Jerawat Batu
Jerawat batu akan mudah dialami oleh mereka yang memiliki kulit yang sensitif. Ia akan kelihatan lebih besar daripada jenis jerawat di atas dan merasai sakit. Jerawat batu terjadi akibat kalenjar minyak yang terlebih aktif yang membanjiri pori-pori kulit dengan minyak. Selain itu, pertumbuhan sel-sel kulit yang tidak normal dan tindak balas yang berlebihan terhadap peradangan akan meninggalkan parut pada kulit.



FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

September 19, 2015

Beriadah di Taman Tasik Shah Alam



Dari malam td lg kakak tunggu nak datang sini. Sebab katanya bosan kat umah takde buat pape. Yela, cuti sekolahkan. Walaupun x cecah umur wajib skolah lg tapi sebab kakak ni dah biasa ramai-ramai dari zaman taska, so dia cepat boring bila duduk umah takde aktiviti.

Udara memang tak berapa nak cantik. Agak kabur jugak tapi tak seteruk tiga pat hari yang lepas.

Mula-mula ngantuk jugak kakak tp bila dah nmpak buaian, happy sgt. Pastu round naik gelungsur 7-8 kali. Semua jenis slide dia try smpai mlecet kaki. Hehe.

Takpe, asalkan puas hati.

Dah siap sarapan, bawak main lagi sekali. Adib excited sungguhla sebab tak pernah datang sini sejak dia pandai jalan.

Dalam pukul 10 camtu kitorang gerak balikla sebab matahari dah mula trasa bahangnya.

Chow sin ciiii....hiks.

September 18, 2015

7 Tip Mengatasi Baby Blues Selepas Bersalin


Assalamualaikum

Sebenarnya, ramai lagi yang belum faham apa itu baby blues kecuali bagi yang pernah mengalami sendiri atau pernah terbaca mengenainya.

Baby blues ialah tekanan jiwa dan emosi yang dialami semasa dalam pantangh oleh sesetengah ibu yang baru melahirkan. Tekanan ini memang telah wujud sejak ibu hamil dan ia berterusan hingga melahirkan anak.

Attiey dulu selepas lahirkan Raisha memang risau jugak kalau-kalau terkena sebab masa tu Attiey ngan encik suami jarak jauh. Takut kalau-kalau tertekan sebab semua emosi kita serap sendiri.

Tapi ada beberapa tips yang kita boleh amalkan sebenarnya. Jom tengok.

1. Kurangkan perkara yang boleh menyebabkan gangguan perasaan. Jika kita tertekan dengan kerja-kerja rumah, usahakan seseorang untuk membantu kita.

2.Jangan pendam perasaan. Elok juga kalau nak menangis kerana selepas tu kita akan rasa lebih lega. Tak perlu malu untuk luahkan dan kongsi perasaan kita dengan seseorang.

3.Jelaskan kepada suami kita kenapa kita jadi emosional dan jelaskan juga kepadanya bahawa kita hanya ingin suami untuk memahami. Misalnya memeluk kita semasa kita menangis.

4.Ceriakan hari-hari berpantang kita dengan bercakap-cakap dengan kawan-kawan atau ahli keluarga atau minta nasihat tentang apa yang kita rasa.

5.Minta pertolongan jika kita memang perlukan pertolongan. Jangan digagahkan diri untuk buat semua benda kerana ia akan memburukkan diri kita juga.

6.Luangkan masa untuk melakukan sesuatu untuk diri sendiri. Minta seseorang untuk jaga bayi buat sementara waktu. Ini penting kerana kadangkala kita perlukan masa untuk bersihkan diri, rapikan tubuh dan berasa segar dengan tenang.

7.Dekatkan diri dengan Allah SWT jika anda seorang muslim. Yang ni Attiey rasa paling penting. Walaupun masa pantang tu kita tak boleh mengaji tapi kita masih boleh berzikir, selawat dan bertasbih kan. Ingat balik kelebihanyang dijanjikan kepada kita sebaik sahaja kita hamil hingga melahirkan. Percayalah, Allah sentiasa dekat dan melindungi hamba-hambaNya.


Namun begitu, baby blues yang serius dan semakin parah dinamakan postpartum depression. Bila terjadi hingga peringkat ini, keluarga yang terlibat haruslah mendapatkan bantuan profesional.

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Vita-Lea® Iron Formula Sebagai Sumber Multivitamin dan Multimineral Setiap Hari

Kepelbagaian Khasiat
Vita-Lea®, salah satu suplemen paling seimbang dengan khasiat yang lengkap, dirumus khas untuk membekalkan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.

Pengambilan harian Vita-Lea®
  • Menggalakkan kecergasan dan kesihatan keseluruhan tubuh
  • Menguatkan tulang dan sistem imun
  • Melindungi tubuh daripada radikal bebas
Sebotol Vita-Lea mengandungi 120 biji tablet.


Sumber

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Performance® Natural Orange Minuman Hidrasi Tulen



Bekerja atau bersukan lasak menyebabkan tubuh kehilangan nutrisi penting yang diperlukan.
Shaklee Performance merupakan pilihan paling ideal yang berupaya menghidrat lebih cepat berbanding air dan membekalkan tenaga untuk kegiatan harian anda.

  • OptiCarb® pilihan eksklusif untuk tenaga yang berpanjangan
  • Membekalkan bendalir dan elektrolit yang penting untuk membantu mencegah penyahidratan

Berat setong Performance Drink adalah 539 g.


Sumber



* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 (call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Tingkatkan Tenaga Dengan Cinch® Tea Mix

Teh putih, merah dan hijau Matcha (teh hijau premier untuk majlis keramaian di Jepun) dipetik dengan berhati-hati dan diadun untuk menghasilkan minuman yang sungguh menyihatkan ini.

  • Ia merangsang tenaga secara semula jadi, meningkatkan kesihatan dan menenteramkan minda. Bertindak dengan cara yang selamat untuk menambahkan tenaga semula jadi. Enak diminum panas atau sejuk. 
  • Juga mengandungi taurina, yang telah dikaji secara meluas dan terbukti berkesan untuk meningkatkan kecerdasan, tenaga dan stamina.
  • Paket kecil yang ringkas dan mudah disediakan
  • Alternatif yang sempurna kepada snek manis dan kopi untuk mengangkat tenaga cepat
  • Ramuan T-Lift® eksklusif daripada teh hijau, putih dan merah
  • Bebas gluten; tiada perisa, pewarna atau pemanis tiruan
Sekotak Cinch Tea Mix ini mengandungi 28 pek comel.

Sumber
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

September 17, 2015

Info Menarik Tentang Ubat Tidur Yang Ramai Tak Nak Tahu

Assalamualaikum

Dulu masa Attiey kecik-kecik selalu tgok drama di tv yg tunjuk orang telan ubat tidur sampai sebotol. Lepas tu orang tu pengsan. Hihi. Bila dah besar, bru tahu ubat tidur memang tak elok wlaupun ambik sikit-sikit.

Ubat tidur mempunyai kelemahan - kelemahan seperti berikut:

1. Menimbulkan kebiasaan dan kebergantungan.

2.Manfaatnya akan hilang selepas penggunaan secara terus-menerus selama 2 minggu sahaja.

3.Kalau nak teruskan pengambilan, dos yg lebih tinggi diperlukan.

4. Walaupun belum ada hasil kajian, ttp djangka boleh mengganggu proses metabolisme dan sangat berbahaya untuk penggunaan jangka panjang.

Biasanya jika ada masalah untuk tidur Attiey rasa penat n pening keesokan harinya. Tapi, sekarang ni Attiey perasan yg masalah sukar tidur dah takde sejak Attiey amalkan Ostematrix Shaklee. Ambil Ostemstrix dulu untuk tujuan hilangkan kebas jari dan kejang kaki tapi bila dapat tidur lena, gembira sangat.

Ostematrix ni juga berperanan untuk melegakan stress saraf kita. Memang bagus kalau nak tambah kalsium tubuh kita dengannya.

Kalau berminat nak tidur lebih selesa dengan Ostematrix, boleh whatsapp atau sms Attiey di 0139218084.

Attiey akan bg penerangan dan cara pengambilan.

Pos ke seluruh Semenanjung & Sabah, Sarawak

COD sekitar Bandar Klang dan Shah Alam.


September 16, 2015

Peluang Melancong ke Bangkok Secara Percuma. (Shaklee STAR Asia Trip)


Tengok montaj nak? lagi teruja..

Bulan September ni bergegar lagi dengan tawaran hebat dari Shaklee. Tak sanggup nak lepaskan.

Shaklee Malaysia buat julung kalinya memperkenalkan lawatan antarabangsa khusus untuk Supervisor dan Senior Supervisor. Lawatan 4 hari 3 malam ke Bangkok yang terkenal dengan tempat bersejarah, makanan yang enak serta merupakan surga membeli-belah ini ditawarkan secara percuma. Selain lawatan, majlis makan malam gala yang hebat di Bangkok turut diadakan. Peluang keemasan ini tidak harus dilepaskan. Jadilah bintang, layakkan diri untuk percutian ini mulai sekarang. Dapat duit poket pulak tu...

Berapa lama percutian ni berlangsung?
Anda dipelawa untuk menikmati insentif percutian ke Bangkok 4 hari 3 malam secara percuma.

Tempoh Kelayakan: September 2015 sehingga April 2016
OK, siapa yang layak untuk GRAB percutian mewah ke Bangkok ini?
  1. Seorang distributor, dan bukan pemimpin bisnes sebelum Januari 2015
  2. Rank appointed tertinggi adalah Supervisor sebelum Januari 2015
  3. Penyertaan baru antara Januari 2015 dan Januari 2016
Jadi…anda yang membaca ni pasti jatuh dalam mana mana kategori ini lebih lebih lagi kategori 3. Jika anda masih belum memilih apa apa bisnes dan masih memikir mikir peluang peluang yang ada di depan mata, ini mungkin jawapannya.

Daftar pasangan anda sebagai ahli Shaklee juga untuk berpeluang nikmati keistimewaan ini. Kalau kita tak dapat pergi, pasangan kita yang berdaftar dengan Shaklee boleh gantikan (tertakluk pada syarat -syarat).

Kalau layak ke Bangkok, maksudnya income anda adalah RM1K+ selama 4 bulan.

Nakkan penerangan lagi? Contact Attiey meh. 

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Cinch® Shake Mix

Ia datang dengan 3 perasa iaitu Cafe Latte, Vanilla dan Coklat
Campuran Proprietari Protein dengan Leusina Cinch® Shake memberi jawapan segera dan sihat kepada persoalan “Apa yang harus saya makan untuk sarapan pagi?” atau “Apa yang harus saya makan untuk makan tengah hari?”.

Cinch® Shake merupakan minuman yang sungguh lazat dan berkhasiat untuk membantu anda memelihara otot penting serta membuat anda sentiasa berasa kenyang dan berpuas semasa mengurangkan berat badan.
Rasa seakan pemanis mulut dengan khasiat penuh satu hidangan
  • Mengandungi 24gram protein dalam setiap hidangan bagi rasa puas dan kenyang
  • Kandungan serat yang tinggi, 6 gram dalam setiap sajian
  • Memberi 35% atau lebih Nilai Harian bagi 21 jenis vitamin dan mineral penting
Sumber: Shaklee News

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

OmegaGuard™ Minyak Ikan Tulen Berkepekatan Tinggi



OmegaGuardTM membekalkan spektrum luas asid lemak omega-3 gred farmaseutikal yang asli dan tulen.

Minyak Ikan
OmegaGuardTM membekalkan spektrum luas asid lemak omega-3 yang terdiri daripada tujuh komponen utama, termasuk EPA untuk kesihatan keseluruhan dan DHA untuk fungsi dan perkembangan minda yang normal.

Satu sajian OmegaGuard membekalkan 990mg asid lemak omega-3.

Gred Farmaseutikal yang Tulen
OmegaGuardTM dihasilkan melalui proses proprietari penyulingan molekul berganda yang bertujuan untuk meningkatkan kepekatan asid lemak omega-3 dan pada masa yang sama menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang sering mencemari pelbagai spesis ikan.

Sebotol mengandungi 90kapsul.

Sumber : Shaklee News

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

September 15, 2015

ESP - Soy Protein Isolate Powder - Membekalkan Tenaga Berkekalan Dengan Protein Berasaskan Tumbuhan Yang Berkualiti Tinggi


ESP Soy Protein Isolate Powder merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolestrol dan kaya dengan asid amino penting. Ia terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya.

Protein berasaskan tumbuhan berkualiti tinggi dengan kandungan 14gram protein soya dan 500mg kalsium bagi setiap hidangan ini amat baik untuk kesihatan jantung.

Membantu mengekalkan otot, memperbaiki tisu dan fungsi enzim dan hormon yang teratur.

 Berat satu canister adalah 850g

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Sumber

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Alfalfa Complex Nutrisi Anugerah Alam


Alfalfa juga dikenali sebagai Nutrisi Anugerah Alam
Kenapa?

Alfalfa merupakan pusat pegumpulan segala nutrien. Akar tunjangnya yang mengunjur sedalam 6 meter ke bawah mampu menyerap nutrien dan mineral daripada tanah, manakala daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosintesis.

Alfalfa Complex merupakan Shaklee Signature Formula yang pada asalnya dibangunkankan oleh Dr. Shaklee pada tahun 1950-an.

Kami hanya menggunakan alfalfa berkualiti tinggi yang ditanam di California bagi produk ini bagi memastikan sumber bahan mentah yang kaya dengan pelbagai nutrien termasuk kalsium, fosforus, zat besi dan magnesium di samping klorofil, bioflavonoid, mineral surih dan vitamin.
  • Alfalfa daripada sumber semula jadi
  • Setiap sajian membekalkan 300mg kalsium, iaitu bersamaan dengan satu gelas susu

Alfalfa. Sumber semula jadi pigmen klorofil, vitamin dan mineral surih. Segalanya tersedia di dalam Alfalfa Complex.

Untuk botol bersaiz kecil (S) terdapat 330 tablet,manakala botol besar mengandungi 700 tablet.

Sumber: Shaklee News


FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Bahayakah Jika Najis Berdarah?

 Assalamualaikum

Hari kita lalui macam biasa. Tiba-tiba rasa sakit perut dan nak qada hajat. nak buang air besaq la tu...
Ops...ada darah laa. Buasir ke?

Biasanya kalau  najis berdarah je sering kita kaitkan dengan buasir kan. Dan begitulah selalunya.

Tahu tak bahawa najis berdarah atau darah yang keluar bersama najis atau selepasnya sebenarnya boleh memberi petunjuk kepada beberapa jenis penyakit berlainan?

1. Buasir (haemorrhoid)
Attiey ada kenal beberapa orang yang mengalami buasir. Biasanya ia berlaku disebabkan luka pada pembuluh darah yg bertindak sbg kusyen di bahagian lubang dubur. Pendarahan ini berlaku apabila sembelit atau masalah sukar untuk membuang najis. Darah buasir lebih kepada darah merah yang segar dan akan menitis-nitis selesai sahaja pembuangan najis.

2. Divertikulum
Ia adalah poket-poket kecil yang terdapat di banyak bahagian usu besar. Pendarahan berlaku dan biasanya ianya darah segar kadangkala berketul seperti haid kaum wanita. Kadangkala mereka yang mengalaminya rasa seperti nak buang air besar tapi hanya darah yang keluar dan tiada najis.

3. Kanser
Kanser usus mencatat bilangan tertinggi di kalangan pesakit Malaysia. Berak berdarah tanpa rasa sakit boleh dikaitkan dengan kanser. darah yang keluar bercampur dengan najis dan corak serta tabiat membuang air besar adakalanya berubah iaitu sembelit berpanjangan, cirit birit atau rasa nak buang air besar tapi tiada.

4. Luka pada Anus (anal fissure)
Mereka yang mengalaminya biasanya sembelit dan mendapat luka pada anus. pendarahan akan berhenti dengan sendiri.

5. Polip
 Ketumbuhan daging yang boleh terdapat di sepanjang usus. Bagaimana pendarahan berlaku bergantung pada tempat di mana polip berada. Semakin ia dekat dengan dubur, semakin merah segar pendarahan tersebut. Sesetengah polip dikatakan ada risiko untuk menjadi kanser dan bergantung kpd ujian biopsi.

6. Angiodisplasia
Terdapat pembuluh darah kecil yang tak normal di usus dan ianya boleh luka serta menjadi punca berak berdarah. Darah yang keluar boleh jadi merah segar hingga kehitaman bergantung kpada lokasi pembuluh darah tersebut berada.

7. Radang usus (proctitis/colitis)
Secara amnya, keradangan boleh berlaku disebabkan oleh jangkitan kuman. Ada pesakit yang mengadu mengalami cirit bercampur dengan darah atau najis lembut diselaputi darah.

8. Ubat
Warfarin dan aspirin contohnya boleh menyebabkan pendarahan . Warfarin dan aspirin adalah ubat pencair darah.

Janganlah cuba melengah-lengahkan masa untuk berjumpa dengan doktor kalau anda ada hadapi masalah begini. mana tahu, kalau anda cepat jumpa doktor, ianya boleh dirawat eperti biasa sahaja. jangan tunggu lama-lama ok.

Bagi Attiey, masalah sembelit yang biasa boleh diatasi dengan mengamalkan Herb-Lax. ia adalah kombinasi herba yang telah digunakan secara tradisional untuk melegakan sembelit dan meningkatkan proses pencernaan dengan lebih baik.




FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
 Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

September 14, 2015

Tonik Ajaib Vivix®


Penemuan Revolusioner oleh Shaklee

Vivix® Botanical Beverage Mix melambangkan penemuan revolusioner dalam bidang khasiat pemakanan polifenol.

Vivix® mengandungi ramuan botani Shaklee yang tersendiri iaitu Polygonum Cuspidatum, anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol ialah kumpulan fitokimia berasaskan tumbuh-tumbuhan dengan kebaikan antioksidan dan berkesan melambatkan penuaaan sel.

* Serba asli. Bakal dipatenkan. Kandungan utama telah diuji secara klinikal. Eksklusif untuk Shaklee.

Sumber: Shaklee News

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

September 12, 2015

Kenapa Ada Ibu Yang Sukar Untuk Meneruskan Penyusuan Secara Ekslusif?


Assalamualaikum

Gembira rasa bila ada yang baru menyambut kelahiran bayi baru. Tak kurang juga yang excited mengepam susu untuk bekal anak esok hari.

Tapi tahukah kita bahawa dalam kesedaran yang tinggi untuk memberikan susu ibu kepada bayi, ibu-ibu di sekeliling kita masih lagi dalam kesukaran untuk memastikan anak-anak mendapat susu ibu sepenuhnya sehingga berusia 6 bulan.

Hal ini berlaku sangat ketara ketika minggu pertama kelahiran bayi. Keadaan ibu yang kurang cergas dan kurang sihat sepenuhnya membataskan pergerakan terlebih lagi jika pembedahan. Namun ibu-ibu harus sentiasa positif dan membetulkan mind setting bahawa susu anda cukup untuk bayi. Secomel mana pun bayi kita, payudara kita tetap mampu untuk produce susu secukupnya. Ibu-ibu harus berazam kerana dengan azam yang tinggi barulah penyusuan susu ibu boleh berlaku dengan mudah.

Kaedah urutan boleh dilakukan kepada ibu dalam pantang untuk memperbanyakkan lagi pengeluaran. Semestinya kena minta pertolongan suami atau ibu, ibu mertua dan dimudahkan urusan carilah mereka yang mahir mengurut. Tentunya kaum wanita ok.

Di saat-saat tertentu, ibu-ibu juga mungkin akan berdepan dengan pandangan-pandangan ikhlas dari orang sekeliling macam Attiey dulu. Takut susu tak cukup, macam tak ada, bayi tak kenyang, bayi kecik dan bayi meragam sebab tak cukup susu. Memang kena kuat time tu sebab kita tak boleh nak halang orang untuk "care" pada kita. Tak kurang juga yang mendesak supaya dibelikan susu formula untuk top up susu badan yang kurang. Huhu...jangan  sedih ok.


Kalau bayi asyik meragam dan menangis macam lapar je sedangkan menyusu doploh kali, cuba tengok balik cara lekapan bayi pada aerola ibu. Salah lekap, susu ibu memang tak banyak yang keluar.

Penting untuk tahu bahawa saiz bukan masalah. Sama ada  payudara besar atau kecil, tetap tidak mempengaruhi jumlah pengeluaran susu ibu. Payudara kecil mampu untuk membekalkan susu yang cukup untuk anak kita sehingga 2 tahun dengan syarat adanya demand and supply. Apa yang perlu kosongkan breast untuk supply yang seterusnya.

Bila ibu mula bekerja, satu lagi babak cabaran akan bermula. Bagaimana untuk memastikan bekalan susu untuk si kecil sentiasa cukup. Selain tu, isi mengepam di waktu bekerja juga banayk menjadi rungutan. Ada majikan yang menyokong, alhamdulillah dan syukur. Bagaimana jika majikan pun tak suka? Katanya curi tulang hingga ibu terpaksa mengepam dalam tandas? Mudah-mudahan kesedaran majikan akan lebih meluas selepas ni.

Namun, bagi yang mampu dan situasi mengizinkan, boleh dapatkan pam yang memeudahkan kerja mengepam susu. Ada yang memilih pam yang ringan malah boleh dilakukan semasa berjalan. Wow, Attiey salute. Memang gigih tu. Pernah juga nampak seorang nujrse buat camtu.

Isu untuk cari baby sitter yang sanggup untuk handle EBM atau express breast milk atau perahan susu ibu yang dibekukan, disuamkan juga boleh buat kaum ibu menyusu pening kepala. Bukan senang dan memang Attiey akui bukan senang. Tak semua baby sitter yang sanggup dan kadangkala risau jugak kalau-kalau terlebih panas boleh rosakkan EBM pula. Huhu. Attiey pernah dengar jugak ada yang panaskan EBM ats dapur gas...Adoiyya!

EBM lagi. Tempoh masa ianya boleh bertahan pada suhu bilik perlu diberi perhatian seserius mungkin. Jangan tak tahu, kalau cuai boleh mendatangkan keracunan kepada si kecil.

Susu ibu tak cukup? Cair? Makin kering?
Ibu, jom usaha. Cer try longan kering. Ada juga yang berkesan dengan habbatus sauda. Tak kurang dengan durian tapi dos perlu jagalah. Cerry Berry baby kang. Huhu.

Attiey dulu konsisten dengan SET MENYUSU Shaklee. memang puas hati. Kalau sebelum tu Raisha selalu meragam sebab susu sikit, tapi lepas mula ambil Shaklee, nampak beza susu makin pekat dan badan rasa lebih bertenaga.

Dalam Set Menyusu tu ada;

  1. ESP
  2. Ostematrix
  3. Alfalfa Complex
  4. B-Complex 
  5. Sustained Release Vitamin C Plus
  6. Vita-Lea with Iron Formula


Susu badan makin banyak dan berat turun 7 kg
;

Dapat menyusu tanpa susu formula
;


Alami bengkak susu


Anak ketiga berhasil menyusu badan


FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 (call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Featured Post

Selamatkah Untuk Ibu Hamil Berpuasa?

Pada tahun 2018 ni, bulan Ramadhan  jatuhnya  pada bulan Mei. Tak sabar rasanyakan. Suasana bulan puasa ni lain macam. Cuma mungkin pada ma...