Skip to main content

Tip Untuk Terus Menyusu Badan di Bulan Ramadhan


Bulan Ramadhan tinggal sebulan lebih je lagi nampaknya.
Ahlan wa sahlan ya Ramadhan.
Semua pasti menyambutnya dengan satu perasaan gembira dan semoga kita antara yang diberi peluang bertemu dengan bulan penuh barakah itu.

Namun, dalam kegembiraan dan keterujaan tu, terselit kebimbangan bagi segelintir  ibu-ibu yang menyusu badan .

"Cukup tak susu saya nanti?"

"Habislaaa....mesti susu drop!"

"Macam mana saya nak minum air sampai 3 liter?"

"Perlu ke saya tinggalkan puasa demi anak?"

"Kena backup susu formula la nampaknya!"

Oppppps...STOP!

Hehehe...

Mula-mula sekali ibu-ibu hilangkan terlebih dahulu rasa risau, bimbang dan segala perasaan negatif yang timbul dalam fikiran.

Kenapa?

Sebab pengeluaran susu badan amat dipengaruhi oleh mind set seseorang.Betul ni.
Kalau ibu-ibu risau dan asyik fikir susu tak cukuuuup je...confirm susu drop.

Sebaliknya, kekal positif dan ikuti langkah di bawah:

- Minum air seboleh-bolehnya 3 liter sehari. Cubalah minum sikit-sikit waktu malam tu sampai cukup 3 liter sebab badan kita ni walaupun kita rasa ok tapi kekurangan air akan memberi banyak kesan-kesan lain.

- Teruskan mengambil makanan yang berkhasiat contohnya ikan, ayam, sayur hijau, dan buah-buahan. Boleh juga amalkan makanan-makanan yang dipercayai boleh menambah susu seprti lobak putih, bayam dan pegaga.

- Jangan malas untuk bangun antara waktu sayur untuk buat sesi pumping seperti juga waktu siang. Ini boleh meningkatkan penghantaran isyarat untuk pengeluaran susu.

- Bertenang dan relaks. Fikirkan bahawa susu ibu cukup untuk si kecil. Banyakkan berdoa dan mengamalkan zikir " Ya Matiin" . Mohon pada Allah untuk murahkan rezeki dan meriahkan susu. Percaya padaNya.

- Mengamalkan pengambilan madu, kurma dan habbatussauda untuk bekalkan tenaga dan kesihatan kepada ibu serta khasiat sampingan kepada si kecil. Makanan sunnah seperti habbatussauda juga bertindak sebagai penggalak susu bagi sesetengah orang bergantung pada faktor-faktor tertentu. Ada yang tidak memberi kesan tapi cubalah dulu.

- Pengambilan set menyusu Shaklee yang telah diamalkan oleh ramai ibu-ibu di luar sana dan ramai yang berpuas hati.



Ada terdapat dalam beberapa pakej mengikut bajet yang anda suka.

Ia bukan sahaja sekadar supplement biasa tetapi yang penting sebagai penambah tenaga untuk ibu-ibu kekal cergas semasa berpuasa.



Alfalfa
Terbukti berkesan untuk menggalakkan penghasilan susu. Mengandungi Vitamin A,C,E dan kalsium serta potasium,fosforus dan zat besi.

ESP ( Energising Soy Protein)
Sumber protein yang lengkap dengan 9 asid amino yang penting untuk badan. Kurang lemak, tiada laktosa dan kolestrol.

Sebagai tambahan, Performance Drink juga berguna di saat anda merasakan sukar untuk mengekalkan hidrasi tubuh.


Jom baca apa pengalaman mereka yang telah mengamalkan Set Menyusu ni.











FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…