Skip to main content

9 Rahsia dan Cara Banyakkan Susu Ibu



Menghasilkan susu yang banyak adalah ‘syurga’ bagi ibu menyusu. Tapi awas, jangan terlalu terpengaruh dengan doktrin SUSU BANYAK, sebaliknya yang lebih utama ialah SUSU CUKUP.

Susu badan yang mencukupi secara amnya yang dapat menampung keperluan bayi, dan mungkin sedikit-sebanyak untuk kegunaan semasa kecemasan. Misalnya jika bayi mengalami nursing strike, ibu mengalami kemeruduman susu semasa period, outstation, berjauhan dan sebagainya.

Di sini saya nak kongsikan 9 Tips dan Teknik Membanyakkan Susu Badan utk panduan kita bersama.

1. Kosongkan payudara dengan kerap, melalui pam dan hisapan bayi. KERAP bermakna frequent… Hehe.. 2-3 jam sekali, terutama untuk ibu2 yang exclusive pumper.

2. Makan ikut keperluan BADAN, bukan keperluan SELERA atau keperluan PERUT. Ibu menyusu badan memerlukan nutrisi yang lebih tinggi dari orang biasa, malah lebih tinggi dari ibu hamil. Jadi ibu menyusu haruslah mengambil makanan yang tinggi kalori, tinggi protin, tinggi vitamin, tinggi serat, tinggi kalsium dan semestinya plenty of water! Water bermaksud air kosong, bukan campur2 air sirap, oren, kopi, susu, etc. Seorang ibu menyusu perlu minum 3.8 LITER air sehari.

3. Mengurut breast. Sebelum mula mengepam, buat sedikit urutan pada breast, perlahan saja jangan kuat2, untuk menggalakkan pengaliran darah dan melancarkan urat2 susu.

4. Rehat yang cukup. Ya, kadang2 ini macam nasihat yang tak logik je, lagi2 bagi ibu2 yang kerja, ada side income dan tak ada maid. Rehat yang mencukupi, bukan saja rehat tubuh, tapi rehat minda. Minda yang tertekan boleh memberi kesan kepada penghasilan susu badan. Gunakan teknik HYPNOBREASTFEEDING.

5. Sokongan… Lumrah bila ibu/mentua/makcik/pengasuh tak menyokong penyusuan susu ibu.. Bila susu dah drop mereka cadang “Bagi susu tin saja la” Jadi carilah sokongan di kalangan ibu2 yang menyusukan anak. Sekarang mudah sangat nak ber-komuniti ni.. secara online saja :)

6. Buat power pumping. Ramai yang dah cuba power pumping ni, memang berkesan, insya-Allah.

7. Galactogogue… digunakan secara berzaman untuk membantu ibu menyusu.. namun harus kenal ya.. adalah ia dari jenis farmaseutikal, nutraseutikal atau herba… pastikan yang asli sahaja! :)

8. Pam & kaedah marmet. Marmet adalah kaedah mengosongkan breast dengan menggunakan tangan. Jadi, kombinasikan kedua-dua ni.. Selepas pam, buat marmet untuk kosongnya. Kombinasi pam & marmet didapati boleh meningkatkan penghasilan susu!

pam & marmet

9. Doa.. inilah senjata Muslim. Di sebalik semua usaha kita, jangan lupa yang memberi rezeki adalah Dia. Jadi banyak2 berdoa agar usaha kita diberkati dan dikira sebagai ibadah. Insya-Allah.

Menyusukan anak, niatkan sebagai ibadah untuk memenuhi tuntutan yang disebut dalam al-Quran, insya-Allah kita akan dapat seperti yang kita niatkan. Kalau menyusu untuk glamour, dapatlah glamour :)

Marilah kita membudayakan penyusuan susu ibu, dan sampaikan ilmu yang tepat tentang penyusuan susu ibu ^__^

Article adalah dikongsi dari blog Mysuperkids.net

Rafhati Mohamad Napi 
♥ sms/whatsApp: 013-9218084 
♥ Emel : are_t84@yahoo.com 
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…