Blog Archive

September 30, 2014

Sesi Galakan Kreatif Kakak Raisha



Semalam punye cerita ni.Petang tu otw balik dari skool, Attiey saje2 nak melawat..hehe..melawat Mr. DIY di aeon bukit raja.
Katanya besar dan bnyak pilihan.

Bila sampai, jenuh jugak mncari sbb x pernah masuk situ walaupun adala dua tiga kali sampai kat aeon ni.

Hasilnya seperti gambar di atasla.
Dalam bnyak2 barang, mmg bnyak yg Raisha berkenan tp ini saje yg umi bagi. Takmo biasakan kakak ni dgn habit setiap kali g kedai mesti nak beli barang.

Balik rumah, jenuh jugak melayan kakak buat macam2 bentuk. Itupun lpas bg kata kata smngt yg dia boleh buat. Kalau tak...kakak tak pandaila, umi tolongla...hihi.

Ok, selamat melayan kerenah anak anda :-)

September 28, 2014

Membesarlah Anak anak Umi Dengan Yakin









Demi anak anak umi ni, umi baru bincang ngan abi untuk buat satu langkah perubahan yg agak besar yg umi azamkan selama ni. Umi akan cuba mnjadi seorang surirumah aka fulltime business housewife dan akan cuba menjayakan bisnes Shaklee umi demi keluarga kecil umi yg perlukan perhatian di zaman yg mencabar ni.

Doakan umi raisha dan adib ni boleh mengharungi segalanya dengan tabah di samping sokongan abi raisha dan adib.

September 21, 2014

Berita Gempar ! Minyak Ikan Mampu Mengurangkan Masalah Asma Anak Anda.


Asma di kalangan kanak-kanak adalah penyakit yang biasa dan ia melibatkan semua peringkat umur. 10 -14 % kanak-kanak sekolah menghidap asma. Walau bagaimanapun, banyak kajian menunjukkan bahawa penyakit ini semakin menular dan lebih serius di kalangan kanak-kanak.
Serangan asma boleh tergolong kepada serangan yang tidak serius, sederhana hingga ke tahap yang boleh mengancam nyawa. Serangan asma adalah sebab utama/punca kanak-kanak dimasukkan ke hospital.
Asma terjadi kepada kanak-kanak sama ada mereka mempunyai sejarah asma dikalangan ahli keluarga ataupun tidak. Kanak-kanak yang ada sejarah asma di kalangan ahli keluarga dan penyakit alahan lain seperti ekzema, allergic rhinitis dan demam alah (hay fever) mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat asma.
Apakah itu asma?
Asma adalah satu penyakit radang sistem pernafasan yang kronik, di mana salur pernafasan menjadi:
·         Merah.
·         Bengkak.
·         Menghasilkan lendir berlebihan.
·         Mudah terangsang (hypersensitive).
Apabila terdedah kepada rangsangan atau faktor pencetus, salur pernafasan menjadi sempit dan ini menyebabkan kesukaran bernafas.

Tahap serangan asma berubah mengikut masa bergantung kepada pendedahan terhadap pencetus dan ubat kawalan asma.
Apakah faktor pencetus?
Ada beberapa faktor pencetus yang menyebabkan gejala asma. Ada faktor pencetus yang biasa kepada semua pengidap asma, manakala ada antaranya bergantung kepada individu tersebut. Antara faktor pencetus asma adalah:
·         Jangkitan virus pada sistem pernafasan.
·         Merokok.
·         Perubahan cuaca.
·         Alahan pada debunga seperti house dust mile, kulat dan binatang peliharaan.
·         Senaman.
·         Bahan perangsang seperti minyak wangi, bau cat dan habuk lantai.
·         Makanan dan perasa tambahan makanan.
·         Ubat seperti aspirin atau lain-lain ubat tahan sakit (NSAIDs atau pain killer).
·         Emosi.
·         Gastro-oesophageal reflux (Pengaliran asid dari dalam perut ke atas).

Apakah gejala asma?
Gejala utama adalah:
·         Batuk.
·         Batuk di waktu malam (waktu tidur).
·         Rasa ketat di dada (nafas berbunyi seperti wisel).
·         Susah bernafas.
Apakah tanda-tanda asma?
  • Sebahagian dari kanak-kanak tiada tanda perubahan fizikal semasa bebas dari serangan asma.
  • Dada berbentuk dada burung (Barrel-shape chest) dapat dielakkan sekiranya asma dapat dikawal dengan baik.
  •  Adanya tanda-tanda penyakit ekzema dan resdung (allergic rhinitis) juga menyokong diagnosa asma.
Tanda kelihatan lebih jelas sewaktu serangan asma. Kanak-kanak mungkin mengalami:
·         Nafas berbunyi (Audible wheeze).
·         Susah untuk menghembus nafas (breath out).
·         Nafas laju.
·         Denyutan jantung cepat.
Serangan yang teruk menyebabkan kanak-kanak :
·         Kelihatan gelisah.
·         Letih lesu.
·         Bimbang.
·         Kulit berpeluh dan sejuk.
·         Warna kebiruan pada bibir dan kuku.
·     Penurunan pada bacaan peak flow berbanding kadar bacaan peak flow terbaik individu tersebut (predicted  value or personal best).
Sasaran rawatan
·         Untuk menghilangkan dan mengawal gejala asma.
·         Mengelak serangan asma.
·         Mempunyai kualiti hidup yang baik.
·         Berupaya menyertai acara sukan.
·         Menghalang kemusnahan tisu paru-paru.
·         Mengelakkan kematian.
Walaubagaimanapun, terdapat kajian yang menyatakan minyak ikan mampu mengurangkan masalah asma ini. Buktinya dari :
Nutrition and Dietary Supplements
Although there is no diet for asthma, people who have allergic asthma may also have food allergies that can make their asthma worse. If you think you may have food allergies, talk to your doctor about trying an elimination diet.
Eating plenty of fruits and vegetables that are high in antioxidants may also help you keep your asthma under better control. One study found that people with asthma who followed the Mediterranean diet had better control of asthma symptoms. Some studies have shown that people with asthma tend to have low levels of certain nutrients, but there is no evidence that taking supplements helps reduce asthma attacks. However, an overall healthy diet will help you get the nutrients you need and help your body deal with a long-term condition such as asthma.

Fish oil -- The evidence for using omega-3 fatty acids (found in fish oil) to treat asthma is mixed. At least a few studies have found that fish oil supplements may reduce inflammation and symptoms in children and adults with asthma. But the studies have only included a small number of people, and one study found that fish oil might make aspirin-induced asthma worse. Ask your doctor whether a high quality fish oil supplement makes sense for you. In high doses, fish oil may increase the risk of bleeding, especially if you take a blood thinner such as warfarin (Coumadin).




 
Omega Guard  Shaklee
Omegaguard ialah minyak ikan terbaik di dunia yang terdiri daripada 7 asid lemak Omega-3 semulajadi iaitu EPA (Eicosa Pentaenoic Acid), DHA (Docosa Hexaenoic Acid), ALA dan lain-lain lagi. Satu hidangan OmegaGuard (3 biji) menyediakan 990mg Asid Lemak Omega-3.

Kenapa memilih Omegaguard berbanding kapsul minyak ikan lain?
1. Minyak Ikan Terbaik Di Dunia
OmegaGuard Shaklee terdiri daripada 7 asid lemak Omega-3 semulajadi iaitu EPA (Eicosa Pentaenoic Acid), DHA (Docosa Hexaenoic Acid), ALA dan lain-lain lagi. Satu hidangan OmegaGuard (3 biji) menyediakan 990mg Asid Lemak Omega-3.
2. Ultratulen & Bergred Farmaseutikal
Omega Guard dihasilkan melalui suatu proses penyulingan proprietari 3 molekul yang memekatkan asid lemak omega-3 sehingga 50% dari produk lain yang bermanfaat di bawah suhu rendah yang terjaga. Proses ini menumpukan kepada penghasilan asid lemak Omega-3 yang asli dan menghilangkan pencemaran termasuk logam berat, merkuri, kadmium dan sebagainya yang terdapat di dalam kebanyakan jenis ikan.
Ok, semoga perkongsian ini boleh member kebaikan kepada mereka yang memerlukan. Anak Attiey pun baru lepas jumpa doktor sebab semput dan doktor nasihatkan untuk bagi nebulizer. Sebagai seorang ibu, Attiey sangat risau jika benda ni berpanjangan dan mungkin ini salah satu jalan penyelesaian.

 ****Jika Berminat Nak Dapatkan Produk Shaklee...nak Jadi Ahli****

RAFHATI MOHAMAD NAPI (ID 869588)

 SEBARANG PERTANYAAN: SMS@WHATSAPP: 013 9218084

 Facebook : Attiey Mohamad

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

September 18, 2014

Sepetang Bersama Keluarga Di Hari Cuti Malaysia

Cuti Hari  Malaysia yg lepas, tiba tiba rasa nak ajak encik suami p Pantai Morib. Adik2 pun join sekali. Saje nak meramaikan.
Gerak waktu Zohor, sampai dalam hampir jam 3 petang. Lama kot ek..tak jugak sebab berhenti masjid dulu sebelum turun serang pantai.
Pic yang lain lain ade dlm hp, x transfer pulop. Harap2 lepas ni dapat dtg lagi :-).

September 15, 2014

Vitamin Hebat Untuk Wanita Kekal Cergas Dari Shaklee




Wanita sekarang bukan lagi setakat menghayun buaian dan juga berada di ceruk dapur.Tetapi, wanita era moden sekarang turut memikul tanggungjawab yang pelbagai malah ada yang menjawat jawatan tinggi dalam satu-satu organisasi.

Namun begitu, kesibukan dan kepadatan jadual di tempat kerja bukan sebagai satu alasan bagi wanita bekerjaya untuk melepaskan tanggungjawab di rumah sebagai isteri dan ibu.
Sudah pasti ada yang mengeluh betapa penatnya mengharungi seharian yang sibuk di pejabat, perlu menyambung tugas pula sekembalinya ke rumah.

Perlu difahami bahawa wanita melalui pelbagai fasa dalam kehidupan mereka. Wanita juga mengalami pelbagaisimptom yang berkaitan dengan kesihatan di  setiap peringkat hidupnya:


·                     Akil baligh
·                     Sebelum hamil
·                     Semasa hamil
·                     Menyusukan anak
·                     Pra-menopos
·                     Menopos
·                     Selepas menopos

Selain pengorbanan besar wanita melahirkan umat Muhammad SAW, wanita juga sering dilanda masalah sengugut, haid tidak teratur, masalah kulit, rambut gugur, sakit sendidan sebagainya. 

Kesihatan amat penting bagi seorang wanita terutamanya kepada yang bekerjaya. Kerja tak pernah habis! Selesai rutin harian di pejabat, sambung pula tugasan di rumah. Dialah ibu kepada anak-anak dan isteri melayan suami. Jadi wanita wajib menjaga cara pemakanan dan memerlukan suplement tambahan untuk mengekalkan kesihatan di tahap optimum.

Berita baik untuk para wanita di luar sana kerana  Shaklee menawarkan produk yang hebat untuk memenuhi keperluan wanita pada semua peringkat kehidupannya. Produk itu ialah Set Kesihatan Wanita (Women's Health Shaklee)



·                     GLA Complex
·                     Omega Guard
·                     Ostematrix

Apakah kebaikan Women's Health Shaklee ini?

·                     Membantu melegakan simptom senggugut dan menopos. 
·                     Menggalakkan kulit yang cantik. 
·                     Menggalakkan tulang yang kuat. 
·                     Membantu mengurangkan risiko penyakit jantung. 
·                     Melegakan sakit-sakit sendi. 

Kesihatan anugerah Allah. Wanita patut ambil berat kesihatannya kerana wanita adalah srikandi negara, tunjang kasih sayang keluarga dan susuk kiri si arjuna. Itulah sebabnya perkataan ibu digunapakai pada perkataan-perkataan yang saya nyatakan di awal mukadimah entri tadi. Ini semua sebagai tanda penghargaan kepada wanita!

Dalam kesibukan seharian, wanita perlulah memberi sedikit reward mencuri sedikit masa untuk ‘merawat, menjaga dan memanjakan’ diri sendiri. Penjagaan dari usia muda dapat memberi kebahagiaan menjelang penambahan usia. Kenapa? Usia wanita berlainan mengalami masalah sakit puan yang berbeza.

Bawah usia 20 tahun - ketidakseimbangan hormon disebabkan ovari yang belum matang dan tekanan psikologi. 

  Usia 20 hingga 30 tahun - ketidakseimbangan hormon disebabkan tekanan psikologi; Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS) iaitu keadaan folikel yang terdapat di dalam ovari tidak menjadi matang, gagal untuk mengeluarkan telur dan menyebabkan masalah kesuburan.

 
 Usia 30 hingga 40 tahun - ketidakseimbangan hormon disebabkan tekanan, PCOS, fibroid atau polip pada rahim, endometriosis (tisu selaput rahim tumbuh di luar rahim) dan endometrial hyperplasia iaitu peringkat pra-kanser dinding rahim.
 
 Usia 40 hingga 50 tahun - ketidakseimbangan hormon disebabkan perimenopausal (masa transisi sebelum terjadinya menopause) dan endometrial hyperplasia (pra-kanser).
 
 Usia 50 ke atas - endometrial hyperplasia (pra-kanser) dan kanser.


Bagi mengekalkan kesihatan saya di tahap optimum saya telah mengambil set supplement wanita hebat shaklee. Apakah kebaikan supplement wanita hebat ni?
Kebaikan supplement wanita hebat:

·                     membantu melegakan simptom senggugut dan menopos
·                     menggalakkan kulit yang sihat dan cantik
                      menggalakkan tulang yang kuat
·                     mengurangkan risiko penyakit jantung
·                     melegakan sakit-sakit sendi
·                     membantu membakar lemak dan mendapatkan berat badan yang ideal
·                     lebih bertenaga,melegakan rasa letih dan lesu

 

****Jika Berminat Nak Dapatkan Produk Shaklee...nak Jadi Ahli****

 RAFHATI MOHAMAD NAPI (ID 869588)

 SEBARANG PERTANYAAN: SMS@WHATSAPP: 013 9218084

 Facebook : Attiey Mohamad

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Featured Post

Potty Train Anak Kecil Perlu Kesabaran.

Hari ni atiey nak share satu kejayaan potty train Adib. Start awal tahun baru-baru ni, oleh kerana Adib belum kami daftarkan ke mana-mana ta...