Thursday, October 22, 2015

Cara Mahu Mengatasi Masalah Gastrik Buat Selama-lamanya


Assalamualaikum

Zaman belajar dulu, attiey jumpa ramai kawan-kawan yang alami masalah sakit perut sebab gastrik. Bila gastrik, semuanya terkesan termasuk terpaksa skip kelas.

Dah masuk alam pekerjaan, masalah sama masih lagi attiey jumpa di kalangan rakan sekerja kerana tak sempat nak makan. Kenapa? Kerja menimbun, masa tak teratur dan sebagainya.

Fahami dulu bagaimana gastrik ni muncul ye.



Gastrik antara masalah sangat lazim dan secara umumnya ia boleh dibahagikan kepada 2 jenis iaitu gastritis (keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut) dan ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding gastritis).

Biasanya apabila kita dengar orang kata mereka ada masalah gastrik, ia merujuk kepada keadaan pertama (gastritis).

Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH 1 hingga pH 2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terkakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik.

Pengeluaran atau rembesan asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah). Jika lapisan pertahanan ini menjadi lemah, ulser berlaku kerana asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan menyebabkan keradangan
Jika orang mengadu sakit perut ketika lapar, ia menandakan asid hidroklorik terlalu banyak dalam perut dan sebaliknya jika sakit perut selepas makan, ia mungkin menandakan masalah ulser perut kerana lapisan mukosa yang sudah lemah.

Tapikan, attiey rasa sangat bertuah sebab adanya Set Gastrik dari Shaklee yang banyak membantu masalah ni dan mungkin boleh bantu anda juga. 

Set Gastrik ni ada susu soya ESP (non-GMO) , Pepprmint Ginger Plus dan Alfalfa Complex.


Kalau sebelum ni cuma minum susu je kan tapi bila dah kenal ESP ni memang attiey banyak ambil ESP sebab boleh buat rasa kenyang yang lama. Maknanya perut tu takla berbunyi dan dalam masa yang sama memang tenaga lain macam sikit.

Lagipun, bila perut berasid dan kita minum susu.. maka sakit perut tu akan lebih lagi. Macam cuka, taruk susu.. apa jadi? Susu masam kan.. Macam tu la perut kita. Lagi pula, dalam ESP ni Shaklee nak tambah siap-siap dengan kalsium dan 9 asid amino perlu yang penting untuk tubuh kita. 

Best minum ESP ni sebab lama-lama kulit kita jadi lembut dan glowing. Kenapa? Rupa-rupanya ia membekalkan protein berkualiti yang penting untuk menghasilkan sel-sel kulit baru yang sihat dan cantik. I sukaaa...

Next adalah Pepprmint Ginger Plus. Ada kawan kata bila ambil ni, asyik nak buang angin je. Sendawa lagi. Haha.. Boleh tapi hati-hati naa.. Jangan duk buang angin merata. Kat rumah lain cerita..

Peppermint ni, ada dua bahan yang memang kalau kita sebut, dah tahu dia punya aura macam mana iaitu halia dan pudina. Haa..pernah minum air halia? Attiey pernah minum masa perut rasa sangat tak selesa dan sebu orang kata. Pudina pula taruk dalam teh dan ada efek macam mint gitu kan.. Berus gigi pudina pun ada yang tahu kan...Eno halia ke..sekadar menyebut contoh lakan..

Jadi, peppermint ni dia sangat membantu dalam merawat atau mencegah gastrik, masalah loya, mabuk laut, sendawa dan penghadaman. That's why (cewahh) wanita hamil yang mengalami masalah loya pun consume peppermint.

Kebaikan Serta Manfaat Utama Dalam Sebotol Peppermint Ginger Plus

Pudina
- Membantu melegakan otot perut kerana ia mempunyai kesan penenang.
- Membantu dalam masalah sistem penghadaman.
- Membantu melegakan kesakitan gastrik, pedih hulu hati dan cirit-birit, mabuk laut serta mabuk darat.
- Membantu melegakan kesan sampingan seperti muntah dan kehilangan selera makan.
- Pudina juga merangsang mengeluarkan peluh apabila seseorang itu dijangkiti selesema ia mampu menyekat demam.
- Perasaan sejuk dan menyegarkan daripada pudina membuatkan pemikiran yang lebih jelas dan tetap fokus.


Halia
Masyarakat cina telah menggunakan halia untuk perubatan lebih daripada 2 ribu tahun.

- Halia merangsang rembesan enzim Salvia untuk pencernaan makanan.
- Membantu melegakan ketidakselesaan pada perut dan usus, ketika sakit haid, loya dan mual angin ketika mengandung dan selepas melahirkan anak.
- Dapat menghalang muntah selepas pembedahan hasil kajian di United Kingdom.
- Berkesan untuk merawat mabuk laut.
- Berkesan dalam merawat serta mencegah masalah kesakitan ketika dalam perjalanan (travelling).

Suka hati bila dapat info lagi yang peppermint ginger dapat membantu dalam masalah alergi pada saluran usus dan merangsang rembesan jus gastrik untuk pencernaan.

Oooo.. patutlah perut dah kurang sangat meragamnya. Banyak aktiviti dapat buat. Memangla bukan sampai makan pagi ni, petang ni terus sembuh tapi attiey teruja la dengan keberkesanan dia tu. Bergantung tahap gastrik kita la kan...

Bila fikir tentang asid, memang attiey sedia maklum dalam perut kita ni ada asid dirembeskan kan..dalam bahasa nudah kita cakap camtu. Jadi, bila berasid dan perut kita luka, mestilah berlaku keradangan kan. 

Dapat tahu bahawa alfalfa ni bersifat alkali dan mampu membantu meneutralkan keasidan dan mengurangkan keradangan. Maknanya, bagusla untuk memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, hyperacidity, ulser gastrik, hepatitis dan sembelit.

So, semua sekali 3 jenis produkla iaitu
  1. ESP
  2. Peppermint Ginger Plus
  3. Alfalfa Complex



Jangan biarkan masalah gastrik berterusan tanpa cara mengatasinya. BERTINDAKLAH SEGERA. Hubungi attiey jika anda berminat untuk mencuba Set Gastrik Shaklee ni.

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...